Kannattaako Suomessa kouluttautua ammatilliselle toiselle asteelle? : koulutuksen palkkavaikutus vuosina 1990-2010
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan koulutuksen palkkavaikutusta Suomessa vuosien 1990-2010 välillä, ja tutkitaan erityisesti ammatillisen kou-lutuksen merkitystä. Työtäni motivoivat tuloerot, työmarkkinoiden rakenne-muutokset ja ammatillisen koulutuksen uudistus. Teoriapohjana ovat inhimil-lisen pääoman teoria ja Mincerin palkkafunktio, ja tutkimuksessa sivutaan myös osaamista suosivaa teknologista kehitystä. Lisäksi tutkimuksessani pohditaan opintojen keskeyttämistä ja paneudutaan perusasteen merkityk-seen Suomessa.
Tutkimus toteutetaan estimoimalla Mincerin palkkafunktiota ja aineistona käytetään Tilastokeskuksen yksinkertaistettua työssäkäyntiaineistoa (FLEED). Lisäkoulutusvuoden bruttopalkkavaikutuksen lisäksi tarkastellaan eri koulu-tusasteiden palkkapreemioita ja paneudutaan erityisesti ammatillisen koulu-tuksen palkkavaikutukseen.
Tuloksieni mukaan vuonna 2010 lisäkoulutusvuoden bruttopalkkavaikutus on 9,9-11 % ja ammattikoulupreemio n. 13 %. Yleisesti ammatillinen koulutus ei nosta keskipalkkaa merkittävästi perusasteeseen verrattuna, mutta työllisty-minen on todennäköisempää. Toinen yleinen havainto on se, että korkeakou-lututkinnot ovat palkkanäkökulmasta huomattavasti kannattavampia kuin ammatillinen koulutus, sillä esimerkiksi vuonna 2010 ylemmän korkeakoulu-tutkinnon preemio on n. 74 %. Näyttäisi siltä, että naisille koulutuksen palk-kavaikutus on suurempi kuin miehille, mutta miehet hyötyvät koulutusinves-toinnistaan enemmän kuin naiset, koska miesten keskipalkat ovat suurem-mat. Huomataan myös ammatillisen koulutuksen aseman korostuneen 20–30-vuotiaiden keskuudessa perusasteeseen verrattuna.
...
Muu nimeke
Koulutuksen palkkavaikutus vuosina 1990-2010Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29441]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Korkeakoulutettujen tuloerot Suomessa vuosina 1990 ja 2000
Saaretjoki, Pia (2007) -
More skilled, better paid : labour-market returns to postsecondary vocational education
Böckerman, Petri; Haapanen, Mika; Jepsen, Christopher (Oxford University Press, 2018)Outside the USA, relatively little is known about the labour-market returns to postsecondary vocational (or polytechnic) education. Yet, polytechnics in Europe are distinct from US community colleges. This paper focuses ... -
Opiskeleva pohjoinen Keski-Suomi : toisen asteen koulutuksen alueellinen kehittäminen
Volanen, Matti Vesa (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2005) -
Opiskeleva Keski-Uusimaa : toisen asteen koulutuksen kehittäminen Kuuma-kunnissa ja Sipoossa
Volanen, Matti Vesa (Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 2006)Tämä raportti on kolmas sarjassa, jossa olen tarkastellut toisen asteen koulutuksen kehittämistä alueellisesta näkökulmasta. Ensimmäinen tutkimus Opiskeleva Jyväskylän seutu kohdentui kasvavan ja yhteistyöhakuisen ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.