Koulutuksen arvovalinnat ja arvostus suomalaisessa koulutuspolitiikassa vuosina 2015-2018
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sitä, mitä vuosien 2015–2018 koulutuspoliittiset eri puolueiden sekä Suomen hallituksen mediajulkaisut kertovat siitä, mitä koulutuksen osa-alueita päättäjät pitävät tällä hetkellä tärkeimpinä sekä miten koulutusta arvostetaan suomalaisessa yhteiskunnassa tällä hetkellä.
Tutkimus on toteutettu analysoimalla valmiita dokumenttiaineistoja aineistolähtöisesti sisällönerittelyn keinoin. Aineistoksi on valittu vuonna 2015 pääministeri Sipilän hallitukseen valittujen puolueiden vaaliohjelmat sekä koulutuspoliittiset ohjelmat, jotka on julkaistu vuonna 2015 ennen eduskuntavaaleja. Lisäksi aineistona ovat toimineet Sipilän hallituksen ensimmäinen toimintasuunnitelma, puolivälin tarkistus sekä viimeinen toimintasuunnitelma. Tarkoituksena on ollut löytää ja tuoda esiin niitä koulutuksen osa-alueita, joita tämän hallituksen päättäjät arvottavat tärkeimmiksi koulutuksen kentällä sekä niitä piirteitä, jotka teksteissä kuvaavat koulutuksen arvostamista.
Tulokset osoittavat, että hallituksessa olevien puolueiden arvostamia teemoja eri koulutusasteiden lisäksi ovat tärkeysjärjestyksessä: oppimisympäristöjen ja oppimistapojen kehittäminen, syrjäytyneisyyden ehkäiseminen, koulutuksen kansainvälisyys, opettajan koulutus ja opettajan työ, koulutuksen merkitys, tasa-arvo sekä työelämän ja koulutuksen kohtaaminen. Yleisesti puolueet arvostavat aikuisten koulusta enemmän kuin lasten. Kaikista koko koulutussektoria koskettavista teemoista Perussuomalaiset arvostavat eniten korkeakoulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa, Keskusta oppimisympäristöjen ja opetustapojen kehittämistä, Kokoomus toisen asteen koulutusta ja hallitus myös korkeakoulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulutuksen tasa-arvo parlamentaarisessa puhunnassa : suomalainen eduskuntakeskustelu 1997-1998
Ruoppila, Ahti (2002) -
Syntyperän, taustan ja varallisuuden rajoittamatta : koulutuksellisen tasa-arvon ja syrjäytymisen diskurssien rakentuminen valtioneuvoston hallitusohjelmissa vuosina 1995-2015
Kröger, Mari (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten valtioneuvoston hallitusohjelmissa konstruoidaan koulutuksellista tasa-arvoa ja syrjäytymistä tai syrjäytymisen ehkäisemistä. Vuotta 2015 on luonnehdittu koulutuspolitiikan ja ... -
Luokanopettajaksi opiskelevien uranvalintavarmuus koulutuksen aikana
Tervonen, Lasse; Ylinen, Juho (2003) -
Kannattaako Suomessa kouluttautua ammatilliselle toiselle asteelle? : koulutuksen palkkavaikutus vuosina 1990-2010
Reinikainen, Rasmus (2016)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan koulutuksen palkkavaikutusta Suomessa vuosien 1990-2010 välillä, ja tutkitaan erityisesti ammatillisen kou-lutuksen merkitystä. Työtäni motivoivat tuloerot, työmarkkinoiden ... -
Koulutuksen arviointi kunnallisen koulutuksen järjestäjän tehtävänä : paikallisen arvioinnin toteutumisedellytysten arviointia erään kuntaorganisaation näkökulmasta
Lapiolahti, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2007)Suomessa ei ole tehty merkittäviä toimia koulutuksen järjestäjän arviointivelvollisuuden toteutumiseksi, vaikka laki arviointivelvollisuudesta on tullut voimaan jo vuoden 1999 alussa ja arviointivelvollisuuden toteutumattomuus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.