Show simple item record

dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.authorKivimäki, Hanna
dc.date.accessioned2018-12-05T07:28:54Z
dc.date.available2018-12-05T07:28:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60490
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sitä, mitä vuosien 2015–2018 koulutuspoliittiset eri puolueiden sekä Suomen hallituksen mediajulkaisut kertovat siitä, mitä koulutuksen osa-alueita päättäjät pitävät tällä hetkellä tärkeimpinä sekä miten koulutusta arvostetaan suomalaisessa yhteiskunnassa tällä hetkellä. Tutkimus on toteutettu analysoimalla valmiita dokumenttiaineistoja aineistolähtöisesti sisällönerittelyn keinoin. Aineistoksi on valittu vuonna 2015 pääministeri Sipilän hallitukseen valittujen puolueiden vaaliohjelmat sekä koulutuspoliittiset ohjelmat, jotka on julkaistu vuonna 2015 ennen eduskuntavaaleja. Lisäksi aineistona ovat toimineet Sipilän hallituksen ensimmäinen toimintasuunnitelma, puolivälin tarkistus sekä viimeinen toimintasuunnitelma. Tarkoituksena on ollut löytää ja tuoda esiin niitä koulutuksen osa-alueita, joita tämän hallituksen päättäjät arvottavat tärkeimmiksi koulutuksen kentällä sekä niitä piirteitä, jotka teksteissä kuvaavat koulutuksen arvostamista. Tulokset osoittavat, että hallituksessa olevien puolueiden arvostamia teemoja eri koulutusasteiden lisäksi ovat tärkeysjärjestyksessä: oppimisympäristöjen ja oppimistapojen kehittäminen, syrjäytyneisyyden ehkäiseminen, koulutuksen kansainvälisyys, opettajan koulutus ja opettajan työ, koulutuksen merkitys, tasa-arvo sekä työelämän ja koulutuksen kohtaaminen. Yleisesti puolueet arvostavat aikuisten koulusta enemmän kuin lasten. Kaikista koko koulutussektoria koskettavista teemoista Perussuomalaiset arvostavat eniten korkeakoulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa, Keskusta oppimisympäristöjen ja opetustapojen kehittämistä, Kokoomus toisen asteen koulutusta ja hallitus myös korkeakoulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa.fi
dc.format.extent57
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulutuksen arvovalinnat
dc.subject.otherkoulutuksen arvostus
dc.titleKoulutuksen arvovalinnat ja arvostus suomalaisessa koulutuspolitiikassa vuosina 2015-2018
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812055003
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysopolitiikantutkimus
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysopuolueet
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysopuoluepolitiikka
dc.subject.ysohallituspolitiikka
dc.subject.ysohallitusohjelmat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record