University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suomen kielen merkitys S2-lasten leluttomassa leikissä

Thumbnail
View/Open
571.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lindholm, Olli
Date
2018
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomea toisena kielenä puhuvien lasten kielen käyttöä leluttomassa leikissä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomen kielen merkitystä S2-oppijoille sekä sitä, minkälaisia haasteita ja onnistumisia lasten keskinäisessä vuorovaikutuksessa esiintyy. Tutkimuksen aineisto muodostui tutkijan etnografisin menetelmin keräämästä videomateriaalista sekä Papilio-tutkimushankkeen vastaavasta aineistoa. Aineisto kerättiin seuraten lasten keskinäisiä leikkejä Papilio-hankkeen mukaisten lelujen vapaapäivä –tuokioiden aikana. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkittavat olivat 5–6-vuotiaita lapsia. Suomen kielen merkitys S2-lapsille näyttäytyi erityisesti kielen käyttämisessä sekä lasten keskinäisen kieliympäristön moninaisuudessa. Suomea käytettiin leikin kielenä ja omien ajatusten ilmaisun kielenä. Kieliympäristössä keskiössä olivat S2-lasten tavat hyödyntää muiden lasten käyttämää suomen kieltä omassa kielenoppimisessaan, mutta myös muiden lasten kiinnittämä huomio S2-lasten puhumaan suomeen. Leikeissä tapahtuvan vuorovaikutuksen haasteina S2-lapsilla havaittiin olevan toisinaan kielitaidon riittämättömyys sekä lapsen kyvyttömyys päästä vaikuttamaan leikkien sisältöön ja kulkuun, mutta toisaalta aineistosta ilmeni myös onnistumisia näihin seikkoihin liittyen. Muita myönteiseen vuorovaikutukseen ja siinä pärjäämiseen vaikuttavia tekijöitä havaittiin olevan muiden lasten tarjoama apu kielellisissä vaikeuksissa sekä lasten hyvät ystävyys- ja toverisuhteet. ...
Keywords
suomen kieli kielen oppiminen leikki (toiminta) toinen kieli kielet roolileikit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812054998

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Kepistä on moneksi" : lasten omaehtoinen leikki metsäeskarissa 

    Rahm, Mari; Rintamäki, Jenna (2019)
    Lasten leikkejä metsäpäiväkodeissa on tutkittu jonkin verran ulkomailla, mutta aiheeseen liittyvää suomalaistutkimusta ei juuri onnistuttu löytämään. Tässä tutkimuksessa pyrittiin saamaan käsitys lasten leikeistä suomalaisessa ...
  • Äidinkielellä toteutettavan tuokion merkitys lapselle kielikylpyopetuksessa : fenomenografinen tutkimus päiväkodin kasvatushenkilöstön käsityksistä 

    Jokela, Rita (2019)
    Pro gradu – tutkielmani tarkoituksena oli selvittää kielikylpyopetuksen parissa työskentelevän kasvatushenkilöstön näkemyksiä äidinkielellä toteutettavan tuokion merkityksestä lapselle. Aineistoni koostuu seitsemän ...
  • Turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielten sekä suomen kielen ilmeneminen ja monikielisyyden rakentuminen koulun arjessa 

    Matarainen, Netta (2019)
    Tämä opinnäytetyö käsittelee turvapaikanhakijoiden lasten äidinkielen ja suomen kielen ilmenemistä koulussa. Pro-gradussa tarkastellaan myös turvapaikanhakijoiden lasten monikielisyyden muodostumista. Aihe on ajankohtainen ...
  • "Mä vaan tykkään jos tutkitaan eri asioita ja mä innostun niistä kaikista" : lasten käsityksiä tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita integroivasta STEAM-toiminnasta 

    Laakso, Terhi (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lasten käsityksiä ja kokemuksia päiväkodissa toteutetusta STEAM-toiminnasta. STEAM-pedagogiikka on uusi oppimismenetelmä, jossa integroidaan tieteen, teknologian, taiteen ja ...
  • Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland 

    Lari, Maiju (2020)
    Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre