Not Experts - But Music! : Remarks on Adolescents' Music Education in Finnish Waldorf Schools
Honkonen, J. (2018). Not Experts - But Music! : Remarks on Adolescents' Music Education in Finnish Waldorf Schools. Musiikki, 48(1), 31-44. https://musiikki.journal.fi/article/view/70982
Published in
MusiikkiAuthors
Date
2018Copyright
© Honkonen & Suomen musiikkitieteellinen seura, 2018.
Musiikin kuuntelemisella ja aktiivisella toiminnalla sen parissa sekä musiikkiterapian eri muodoilla on osoitettu olevan selvä yhteys ja vaikutus murrosikäisen nuoren kasvuun ja kehitykseen sekä fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Tarkastelen artikkelissani steinerkoulun musiikkikasvatusta ja tavoitteita suhteessa murrosikäisen oppilaan kehitykseen. Yhtenäiskoulurakenteensa mukaisesti (steinerkoulu on 12-vuotinen yhtenäiskoulu) kaikille yhteinen musiikin opetus jatkuu läpi perusopetus- ja lukiovaiheen. Tutkimukseni kohderyhmän muodostavat yläkouluikäiset, 13−15-vuotiaat nuoret, joiden kohdalla heitä ympäröivän musiikin ja sen tuottamien kokemusten ja elämysten, mutta myös musiikin opetuksen vaikutusta murrosiän psyykkiseen ja fyysiseen kehitykseen on tutkittu paljon viime vuosina. Perusopetuksessa musiikin opetus on yhteistä kaikille alakouluvaiheessa. Tämän jälkeen musiikkia tarjotaan valinnaisena oppiaineena, johon oppilaat valikoituvat yleensä harrastuneisuuden perusteella. Kuitenkin musiikkikasvatus, erityisesti toiminnallinen musiikkikasvatus on nykyisen tutkimuksen valossa tärkeä ja tarpeellinen kaikille ikäkauden oppilaille heidän kokonaiskehityksensä kannalta. Musiikkikasvatuksen uutena haasteena on siten musiikillisesti valikoitumattomien oppilaiden musiikkisuhteen voimistaminen. Pyrin osoittamaan, miten kaikille oppilaille yhteisen musiikkikasvatuksen kautta koettu elämyksellisyys sekä sosiaalinen ja psyykkinen toiminta ovat ensiarvoisia tämän herkän murrosiän kehitysvaiheen kannalta ja kuinka koulun musiikkikasvatuksen osallistumiskriteereitä tulisi mahdollisesti arvioida uudelleen näiden tavoitteiden saavuttamiseksi.
...
Publisher
Suomen musiikkitieteellinen seuraISSN Search the Publication Forum
0355-1059Keywords
Original source
https://musiikki.journal.fi/article/view/70982Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28757162
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The Association between Loneliness, Mental Well-Being, and Self-Esteem among Adolescents in Four Nordic Countries
Lyyra, Nelli; Thorsteinsson, Einar Baldvin; Eriksson, Charli; Madsen, Katrine Rich; Tolvanen, Asko; Löfstedt, Petra; Välimaa, Raili (MDPI AG, 2021)Positive mental health is central to adolescent well-being. The present study examines the prevalence of loneliness and positive mental health indicators (mental well-being and self-esteem) in four Nordic countries and ... -
Finnish adolescent's and young's experiences of everyday music uses: interview and digi-ethnographical data
Kourilehto, Lotta; Saarikallio, Suvi; Peltola, Henna-Riikka; Westinen, Elina (University of Jyväskylä, 2024)This study examines how Finnish adolescents and young adults (15–27 years) (n=64) use music in their everyday lives, and what kind of roles and meanings young people themselves give to their daily musical uses. The data ... -
Childhood Physical Fitness as a Predictor of Cognition and Mental Health in Adolescence : The PANIC Study
Haapala, Eero A.; Leppänen, Marja H.; Skog, Hannamari; Lubans, David R.; Viitasalo, Anna; Lintu, Niina; Jalanko, Petri; Määttä, Sara; Lakka, Timo A. (Springer Nature, 2024)Background: Cognitive and mental health problems are highly prevalent in adolescence. While higher levels of physical fitness may mitigate these problems, there is a lack of long-term follow-up studies on the associations ... -
Associations of temperament types and gender of early adolescents and teachers with adolescents’ school well‐being
Puonti, Ville; Hirvonen, Riikka; Kiuru, Noona (Wiley, 2021)This study examined the role of temperament type and gender of adolescents and teachers in adolescents’ well‐being in school. The sample consisted of 677 Finnish students and 56 classroom teachers. Parents rated adolescent ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ...