Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisortarnanen, mirja
dc.contributor.authorAlaluusua, Kaisa
dc.contributor.authorKettunen, Hanna
dc.date.accessioned2018-11-28T11:04:22Z
dc.date.available2018-11-28T11:04:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60373
dc.description.abstractTutkimukseksemme käsittelee PURO-hyvinvointivalmennuksesta syntyneitä kokemuksia ja ajatuksia. Pyrimme saamaan selville, miten kahdeksasluokkalaiset oppilaat erittelevät valmennuksen herättämiä tunteita ja miten he kokevat harjoitteet. Selvitimme myös valmennusta vetäneen koulukuraattorin ajatuksia tunneharjoittelusta kouluissa. Tutkimukseen osallistui erään keski-suomalaisen koulun kahdeksannen luokan oppilaita sekä koulukuraattori. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, tarkemmin fenomenologinen tutkimus, koska tutkimuksen kohteena ovat kokemukset. Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 keräämällä aineisto käyttäen avointa haastattelua tunneharjoitusten jälkeen. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällön analyysin periaatteiden mukaisesti. Tulosten mukaan kokemukset jakaantuivat selkeän kahtiajaon mukaisesti negatiivisiin ja positiivisiin. Syitä negatiivisiin kokemuksiin olivat muun muassa ajankäytön haasteet, valmennuksen irrallisuus muusta opiskelusta sekä ohjeistukseen liittyvät haasteet. Selkeästi yleisin positiivinen kokemus oli se, että oppilaat olivat alkaneet valmennuksen myötä seuraamaan enemmän omia tunteitaan. Tämä koettiin hyvänä ja positiivisena asiana. Koulukuraattorin haastatteluissa nousi esiin ajankäytön haasteet ja tunneharjoittelun myöhäinen aloitus. Hän pohti myös yhteisöllisempää oppilashuoltoa sekä sitä, miten saada osallistettua perheet mukaan koulussa tehtävään tunneharjoitteluun.fi
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpsykologinen joustavuus
dc.subject.othertunteidensäätely
dc.titlePURO-hyvinvointivalmennus oppilaiden ja kuraattorin kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811284916
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoresilienssi
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysotunne-elämä
dc.subject.ysotunneäly
dc.subject.ysoresilienssi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot