dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Sinkkonen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2018-11-28T07:12:25Z | |
dc.date.available | 2018-11-28T07:12:25Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60366 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa on pyritty tarkastelemaan, miten luokanopettajakoulutukseen pyrkivät aikuisopiskelijat määrittävät itsensä opettajina ennen koulutusta ja miten opettajuus näyttäytyy opiskelijoille.
Tutkimusaineistona on ollut opiskelijoiden pääsykoekirjoitelmat. Aineistopyyntö esitettiin 48:lle opiskelijalle ja 15 heistä antoi kirjoitelman käyttööni. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on sosiaalinen konstruktionismi, jonka mukaan todellisuus on kielellisesti ja sosiaalisesti tuotettua. Aineisto on analysoitu narratiivisen analyysin keinoin David Hermanin kertomuksen prototyyppien mukaisesti. Aineisto on lisäksi teemoiteltu.
Tutkielmassa on tarkasteltu opettajan ammatillisen kehittymisen merkitystä yksilön huomioinnin näkökulmasta sekä opettajuuden ideaaleja kulttuurisina representaatioina. Luokanopettajakoulutuksen alkuvaiheessa olevat opiskelijat ovat olleet mielenkiinnon kohteena, sillä ammatillinen identiteetti ja näkemys opettajuuden ideaaleista on vasta kehittymässä. Kirjoittajat rakentavat pääsykoekirjoitelmissa tietä opettajuuteen kolmen teeman kautta: yliopistoon pyrkiminen, erilaiset tiet kohti opettajuutta ja ammatillisen identiteetin herääminen. Ammatti-identiteetin rakentuminen on analyysin päätteeksi koottu kokoavaksi kasvukertomukseksi. Teemoittelun yhteydessä analyysistä nousi esille minä opettajana- teema, jossa arvotetaan ihanneminää suhteessa tavoiteminään ideaaliopettajuuden kontekstissa. Lisäksi tuli ilmi ilmapiirin teema, uudistaja minä- teema sekä yhteisöllisyyden teema. Yhteenvetona esitetään, että ideaaliopettajuus nähdään tavoiteltavana ammatti-identiteetin piirteenä, jossa koulu on opettajien ja oppilaiden yhteinen oppimisen ja kasvun keskiö. Opettajan ammatillinen identiteetti, käsitys ja kuva itsestä ammatin edustajana sekä tulevana tekijänä on hakijoilla vahva ominaisuus jo ennen opintojen alkua. Heillä on visio siitä, mitä kohti ovat menossa. | fi |
dc.format.extent | 109 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201811284908 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |