”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kannettavan tietokoneen käyttöä oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaiseksi opiskelijat kokivat työskentelyasentonsa käyttäessään kannettavaa tietokonetta tavanomaisessa koulutyöpisteessä ja millaista opetusta ja ohjausta opiskelijat olivat saaneet ergonomiasta. Lisäksi haluttiin selvittää, liittyikö oppituntien aikaiseen uuden laitteen käyttöön koettua tuki- ja liikuntaelinten (tule) oireilua.
Ryhmähaastattelemalla kerätty aineisto koostui erään pohjoisen Pirkanmaan kunnan ensimmäisen lukioluokan opiskelijoiden (N=23) näkemyksistä ja kokemuksista. Haastatteluryhmiä muodostui lumipallo-otannalla neljä. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että tavanomainen luokkatyöpiste ei tue kannettavan tietokoneen käytettävyyttä ja hyviä työskentelyasentoja riittävästi. Opiskelijat eivät kyenneet mukauttamaan istuma-asentoaan itselleen sopivaksi. Tietoja ja opastusta ergonomiasta ei opiskelijoiden mukaan oltu saatu riittävästi tai ergonomisia työtapoja ei osattu tai kyetty soveltamaan käytänteisiin. Osa opiskelijoista yhdisti erilaiset tule-oireet tai epämukavuuden tunteen kannettavaan tietokoneen oppituntien aikaiseen käyttöön. Välttämättä kaikki oireet ja vaivat eivät liittyneet kannettavan tietokoneen käyttöön, vaan ne liittyivät fyysisen ergonomian haasteisiin: koulukalusteisiin, yhtäjaksoiseen istumiseen ja koulupäivien pituuteen.
Tämä tutkimus tuo uutta näkemystä siitä, että tieto- ja viestintätekniikan (tvt) käyttöönotossa ja sitä käytettäessä tulisi huomioida myös luokkakalusteiden ja oppimisympäristöjen varustus. Nuoret tarvitsevat opetusta ja ohjausta uusien laitteiden käytöstä sekä ergonomiasta, erityisesti laitteiden käyttöön liittyvistä turvallisista ja terveyttä tukevista työskentelytavoista. Myös tuleoireilua esiintyi, mutta niiden yhdistämistä oppituntien aikaiseen laitteen käyttöön ei voida yleistää, koska sen käyttö oppitunneilla oli vielä vähäistä. Lisätutkimusta tarvitaan nuorten tuleterveyden edistämiseksi ja ennen kaikkea uusien digitaalisten laitteiden käytön aiheuttamien terveysriskien ennaltaehkäisyssä oppitunneilla ja vapaa-ajalla.
...
The purpose of this study was to describe the use of laptop computers of the first-class students of high school during lessons. In the study, the way in which the students experienced their working position when they used a new laptop computer in the school class and what kind of education and guidance they had got concerning ergonomics. Furthermore, it was needed to know whether there were symptoms of musculoskeletal disorders experienced involved during the lessons concerning the use of the new laptop computers.
The data was collected by group interview of one high school of Northern Pirkanmaa first class students`(N=23) views and experiences. Four groups were formed using the snowball sampling. The review data was analysed by using qualitative content analysis.
The study showed that conventional classroom workstation didn`t support the usability and good working positions on laptop computer enough. The students were not able to adjust their working positions to suit their sitting position. Knowledge and guidance of ergonomics was not received enough, or ergonomic work customs could not be adapted or were not adaptable to practice. A part of the students associated the symptoms or the feeling of discomfort with the use of laptop during the lessons. Not necessarily were all the symptoms or inconveniences due to laptop computers but they were associated with the challenges in physical ergonomics: school furniture, sitting at one go for a long time and the length of school days.
This study comes up with a new vision on how the use of information and communication technology should be introduced, and that using new technology should be paid attention to in the school furniture and the equipment of learning environments. The adolescents need teaching and guidance in the use of new equipment and ergonomics, especially in the use of equipment when it comes to safety and health-inducing ways to work. Also, symptoms with the musculoskeletal system were present, but their presence cannot be generalized as to be due to the use of the device during the lessons because the use was still minor. Further studies are needed for the promotion of the adolescent’s musculoskeletal health, and above all, the health risks of new digital devices being brought to use in lessons and free time.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hikoillen tai hengaillen - hyvää oloa ja hymyä : tapaustutkimus yhden lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaiden vapaa-ajan liikunnallisista ja muista harrastuksista
Jämsä, Susanna (2013)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntakasvatuksen laitos / Liikuntatieteellinen tiedekunta Jämsä Susanna: Hikoillen tai hengaillen – hyvää oloa ja hymyä. Tapaustutkimus yhden lukion ensimmäisen vuosikurssin oppilaiden vapaa-ajan ... -
Pienen lukion opiskelijoiden kokemuksia lukio-opiskelusta
Tynkkynen, Jenna (2019)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella lukiolaisnuorten kokemuksia lukio-opiskelusta. Tutkimus oli tapaustutkimus pienen lukion situaatiossa. Tutkimuksessa määritettiin millaisia ovat ... -
Nuorten koululaisten tuki- ja liikuntaelinoireiden yhteys fyysisiin tekijöihin
Mustonen, Hilppa (2018)Tuki- ja liikuntaelinoireet ovat yleinen ja kallis kansanterveysongelma. Myös nuorten tuki- ja liikuntaelinoireet sekä käynnit fysioterapiassa ovat lisääntyneet. Yhtenä syynä oireiden lisään-tymiseen on esitetty olevan ... -
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ...