“You can get surprisingly far with just normal interaction” : intercultural communication competence and the cultural identity negotiation of Finnish basic education teachers when teaching a multicultural class
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus analysoi suomalaisten peruskouluopettajien kulttuurienvälistä viestintäkompetenssia, kun he opettavat monikulttuurista luokkaa. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui 10 peruskouluopettajaa neljästä kaupungista.
Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Ting-Toomeyn identiteetin neuvottelu teoriaa (Identity Negotiation Theory). Analyysin tulokset paljastavat, että opettajat, joilla on vahva yhteys kulttuuri-identiteettiinsä ovat vähemmän tietoisia viestinnässään verrattuna niihin opettajiin, jotka ovat altistuneet muille kulttuureille. Muiden kulttuurien tuntemus auttoi opettajia olemaan tietoisempia oman kulttuurinsa vaikutuksista heidän viestintäänsä. Tutkimuksen perusteella voidaan esittää, että opettajat voivat toki selvitä perustyöstään ilman aimpaa koulutusta kulttuurienvälisen viestinnän osalta, mutta että ne heistä, joilla oli pidempi kokemus kulttuureihin liittyvistä tekijöistä opetuksessa kykenivät neuvottelemaan kulttuuri-identiteettiään ja viestintäänsä tietoisemmin.
...
This study analyses the intercultural communication competence of Finnish basic education teachers who teach a multicultural classroom. The study was conducted through interviews with 10 Finnish Basic Education teachers from four cities in Finland.
This study uses Ting-Toomey’s Identity Negotiation Theory to analyse the collected data. The key findings of the study were; Teachers with strong connection to their cultural identity are less mindful in their communication and teachers who have been subjected to other cultures are more aware of their culture’s impacts on their communication. The study also found that teachers succeed in their profession without previous education but those with more experience are able to negotiate their cultural identity and communication more mindfully.
Keywords
intercultural communication competence identity negotiation theory identity negotiation of teachers cultural identity negotiation monikulttuurisuus kulttuuri-identiteetti kulttuurienvälinen viestintä opettajat kulttuuriosaaminen multiculturalism cultural identity intercultural communication teachers cultural competence
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Constructing intercultural competence in Italian social service and healthcare organizations : pedagogical design, effectiveness research, and alternative visions for promoting ethnorelativism
Castiglioni, Ida (University of Jyväskylä, 2013) -
Communicating interculturality in the workplace
Lahti, Malgorzata (University of Jyväskylä, 2015) -
Nationilism - belonging to the spaces between : conceptualizing nation-less identity and belonging
Grote, Joanna (2010)This qualitative study links the cultural identity of Adult Third Culture Kids (ATCKs) to the field of intercultural communication by demonstrating that new identities are emerging that are characterized by a sense of ... -
Intercultural communication experiences of foreign students with a focus on their perspectives of national, cultural and ethnic identity : case of exchange and degree students in Jyväskylä, Finland
Natarova, Tatiana (2011)The aim of the study is to learn about intercultural communication experiences of foreign Exchange and Master degree students in Jyväskylä, Finland with a particular attention to the perspective of national, cultural and ... -
Conflict styles regarding payment role among Finnish-Chinese intercultural couples
Wang, Qingwen (2019)This study looks at the way Finnish-Chinese intercultural couples discuss payment roles in the context of their relationship. The study seeks to increase our understanding of the impact of different cultural identities in ...