Show simple item record

dc.contributor.advisorSiitonen, Marko
dc.contributor.authorMattila, Heta
dc.date.accessioned2018-11-15T07:21:21Z
dc.date.available2018-11-15T07:21:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60190
dc.description.abstractTämä tutkimus analysoi suomalaisten peruskouluopettajien kulttuurienvälistä viestintäkompetenssia, kun he opettavat monikulttuurista luokkaa. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui 10 peruskouluopettajaa neljästä kaupungista. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Ting-Toomeyn identiteetin neuvottelu teoriaa (Identity Negotiation Theory). Analyysin tulokset paljastavat, että opettajat, joilla on vahva yhteys kulttuuri-identiteettiinsä ovat vähemmän tietoisia viestinnässään verrattuna niihin opettajiin, jotka ovat altistuneet muille kulttuureille. Muiden kulttuurien tuntemus auttoi opettajia olemaan tietoisempia oman kulttuurinsa vaikutuksista heidän viestintäänsä. Tutkimuksen perusteella voidaan esittää, että opettajat voivat toki selvitä perustyöstään ilman aimpaa koulutusta kulttuurienvälisen viestinnän osalta, mutta että ne heistä, joilla oli pidempi kokemus kulttuureihin liittyvistä tekijöistä opetuksessa kykenivät neuvottelemaan kulttuuri-identiteettiään ja viestintäänsä tietoisemmin.fi
dc.description.abstractThis study analyses the intercultural communication competence of Finnish basic education teachers who teach a multicultural classroom. The study was conducted through interviews with 10 Finnish Basic Education teachers from four cities in Finland. This study uses Ting-Toomey’s Identity Negotiation Theory to analyse the collected data. The key findings of the study were; Teachers with strong connection to their cultural identity are less mindful in their communication and teachers who have been subjected to other cultures are more aware of their culture’s impacts on their communication. The study also found that teachers succeed in their profession without previous education but those with more experience are able to negotiate their cultural identity and communication more mindfully.en
dc.format.extent92
dc.language.isoen
dc.subject.otherintercultural communication competence
dc.subject.otheridentity negotiation theory
dc.subject.otheridentity negotiation of teachers
dc.subject.othercultural identity negotiation
dc.title“You can get surprisingly far with just normal interaction” : intercultural communication competence and the cultural identity negotiation of Finnish basic education teachers when teaching a multicultural class
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811154720
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKulttuurienvälinen viestintäfi
dc.contributor.oppiaineMaster's Degree Programme in Intercultural Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3134
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysokulttuuri-identiteetti
dc.subject.ysokulttuurienvälinen viestintä
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokulttuuriosaaminen
dc.subject.ysomulticulturalism
dc.subject.ysocultural identity
dc.subject.ysointercultural communication
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysocultural competence


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record