Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.authorKatainen, Elina
dc.date.accessioned2018-11-02T08:03:19Z
dc.date.available2018-11-02T08:03:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60086
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten liikkumista päiväkodissa lasten kuvakirjoista. Koska lastenkirjat heijastelevat aikaansa ja vallitsevaa kulttuuria, oltiin kiinnostuneita, miten lasten liikkuminen näkyy uusissa suomalaisissa päiväkotia käsittelevissä lasten kuvakirjoissa. Tässä tutkimuksessa keskityttiin lasten omaehtoiseen, eriasteisesti kuormittavaan liikkumiseen sekä päiväkodin kasvattajien ohjaamaan liikkumiseen ja heidän osoittamaan tukeensa lasten liikkumista kohtaan. Tutkimusaineisto koostui neljästä suomalaisesta 2010-luvulla ilmestyneestä lasten kuvakirjasta, joissa käsiteltiin päiväkodin arkea. Tekstien ja kuvien analyysissa hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Kuva-analyysinä käytettiin tarkemmin visuaalista sisällönanalyysia. Analyysia ohjasi analyysirunko, joka oli luotu teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen. Tuloksista ilmeni, että kirjoissa lasten liikkuminen oli varsin monipuolista. Lasten liikkuminen näkyi sisä- ja ulkoleikeissä, siirtymissä ja arkiaskareissa. Lapset liikkuivat sekä yksin että yhdessä toisten lasten tai kasvattajien kanssa. Lapset hyödynsivät liikkumisessa myös erilaisia leluja ja välineitä. Kasvattajat ohjasivat lapsille liikuntatuokioita sekä tukivat lasten liikkumista hyväksyvällä asenteellaan, omalla esimerkillään sekä asianmukaisilla liikkumisvälineillä ja niiden sijoittelulla.fi
dc.format.extent69
dc.language.isofi
dc.title”Me pompimme kuin puput aamupiiriin” : lasten liikkuminen päiväkotia käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811024607
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysokuvakirjat
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoliikunta


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot