dc.contributor.advisor | Mustola, Marleena | |
dc.contributor.author | Katainen, Elina | |
dc.date.accessioned | 2018-11-02T08:03:19Z | |
dc.date.available | 2018-11-02T08:03:19Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60086 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten liikkumista päiväkodissa lasten kuvakirjoista. Koska lastenkirjat heijastelevat aikaansa ja vallitsevaa kulttuuria, oltiin kiinnostuneita, miten lasten liikkuminen näkyy uusissa suomalaisissa päiväkotia käsittelevissä lasten kuvakirjoissa. Tässä tutkimuksessa keskityttiin lasten omaehtoiseen, eriasteisesti kuormittavaan liikkumiseen sekä päiväkodin kasvattajien ohjaamaan liikkumiseen ja heidän osoittamaan tukeensa lasten liikkumista kohtaan.
Tutkimusaineisto koostui neljästä suomalaisesta 2010-luvulla ilmestyneestä lasten kuvakirjasta, joissa käsiteltiin päiväkodin arkea. Tekstien ja kuvien analyysissa hyödynnettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Kuva-analyysinä käytettiin tarkemmin visuaalista sisällönanalyysia. Analyysia ohjasi analyysirunko, joka oli luotu teoreettiseen viitekehykseen pohjautuen.
Tuloksista ilmeni, että kirjoissa lasten liikkuminen oli varsin monipuolista. Lasten liikkuminen näkyi sisä- ja ulkoleikeissä, siirtymissä ja arkiaskareissa. Lapset liikkuivat sekä yksin että yhdessä toisten lasten tai kasvattajien kanssa. Lapset hyödynsivät liikkumisessa myös erilaisia leluja ja välineitä. Kasvattajat ohjasivat lapsille liikuntatuokioita sekä tukivat lasten liikkumista hyväksyvällä asenteellaan, omalla esimerkillään sekä asianmukaisilla liikkumisvälineillä ja niiden sijoittelulla. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | ”Me pompimme kuin puput aamupiiriin” : lasten liikkuminen päiväkotia käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201811024607 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | kuvakirjat | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |