"Be the best version of yourself!" : representations of women, femininity and exercise in Glamour and Brigitte
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Naistenlehtien täydellisyyttä hipovat feminiinisyyden representaatiot ja niiden mahdolliset vaikutukset naisten itsekäsitykseen ovat olleet tutkimuksen kohteena jo muutamia vuosikymmeniä. Yleisimmin tutkimuksen kohteena ovat olleet naisten lifestyle- ja fitnesslehdet ja tutkimukset ovat keskittyneet pääosin eniten myyviin amerikkalaisiin naistenlehtiin. Naiseuden representaatiot liikuntaan liittyvissä lifestyle-lehtien artikkeleissa ja eri maiden naistenlehdissä ovat jääneet yleisemmän feminiinisyyden ja fitness-identiteetin rakentumisen tarkastelun varjoon. Näiden tarkastelu valottaisi naiseuteen ja liikuntaan/urheiluun liittyvien representaatioiden ilmenemistä laajemman, ei-fitnessorientoituneen lukijakohderyhmän kuluttamassa sisällössä, sekä laajentaisi länsimaisen naiseuden representaatioiden tarkastelua myös Pohjois-Amerikan ulkopuolelle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksen on selvittää, miten naiseutta rakennetaan liikuntaan ja urheiluun liittyvissä naisten lifestyle-lehtien nettiartikkeleissa. Laajemman kuvan saamiseksi tutkimuksen kohteiksi valittiin USA:n ja Saksan myydyimmät naistenlehdet, Glamour ja Brigitte. Tutkimuksen tarkoituksen oli myös vertailla, miten naiseuden representaatiot mahdollisesti eroavat näiden maiden lehtien kuvastossa. Tarkasteltaviksi naiseuden osa-alueiksi rajattiin toimijuus, motiivit liikunnalle sekä kuvissa esiintyvien naisten ulkonäkö. Yhtenä tavoitteena oli selvittää, miten representaatiot näillä osa-alueilla ilmentävät Williamsin (2012) esittämää jakoa resistentistä ja traditionaalisesta naiseudesta. Kattavan analyysin mahdollistamiseksi tutkimusaineistoksi valittiin 45 artikkelia molempien lehtien nettisisällöistä. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostaa feministinen kriittinen diskurssianalyysi, jota täydennetään kuva-analyysilla.
Tuloksista selviää, että Glamour ja Brigitte kuvaavat naiseutta hyvin samankaltaisilla tavoilla. Resistentin ja traditionaalisen naiseuden diskurssit vaihtelevat naiseuden eri osa-alueiden sisällä. Voidaan kuitenkin todeta, että ulkonäön kuvaukset ja liikunnan motiivit painottavat traditionaalisia kauneuskäsityksiä. Toimijuus puolestaan ilmentää sekä resistenttejä että traditionaalisia naiseuden kuvia. Tutkielman tulokset myötäilevät aiempien tutkimusten linjoja, mutta tarjoavat uutta tietoa eri länsimaisten naistenlehtien tavoista kuvata naiseutta sekä siitä, miten naiseutta rakennetaan suhteessa liikuntaan ja urheiluun.
...
Keywords
feminist critical discourse analysis Glamour (magazine) Brigitte (magazine) agency exercise diskurssianalyysi feministinen tutkimus naiseus representaatio ruumis liikunta naisellisuus naistenlehdet discourse analysis feminist research womanhood representation (creation related to information) body physical training femininity women's magazines
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
Haimakainen, Jenna (2019)Naisten ja ruoan välistä suhdetta on tutkittu vuosikymmenien ajan monesta näkökulmasta. Osa näistä tutkimuksista on keskittynyt siihen, mielletäänkö ruoanlaitto naisellisena vastuutehtävänä ja jopa yhtenä feminiinisyyden ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ... -
Cardio girls and walking sets of abs : building the perfect body in Women’s Health and Men’s Health
Halttunen, Iina (2018)Kehopositiivisuus on tullut jäädäkseen nykyajan kuvallistuneeseen ja sosiaalisen median koukuttamaan maailmaamme, mutta ulkonäkö on silti edelleen yleisimpiä arvottamisen kriteerejä. Tämän tutkielman tarkoitus on valottaa ... -
“Cute Goddess is Actually an Aunty” : The Evasive Middle-Aged Woman Streamer and Normative Performances of Femininity in Video Game Streaming
Ruotsalainen, Maria (SAGE Publications, 2022)In this paper the focus is on the representations of “middle-aged” or “aging” women streamers in western media. I analyze discussions in Western online media around a case of Chinese DouYu live-streamer. “Qiaobiluo Dianxia,” ...