From food hacks to healthy snacks : the relationship between women and food in contemporary American women’s magazines
Naisten ja ruoan välistä suhdetta on tutkittu vuosikymmenien ajan monesta näkökulmasta. Osa näistä tutkimuksista on keskittynyt siihen, mielletäänkö ruoanlaitto naisellisena vastuutehtävänä ja jopa yhtenä feminiinisyyden ilmentymänä, sekä millaisia tuntemuksia tässä tehtävässä onnistuminen tai epäonnistuminen on naisissa herättänyt. Toisaalta moni tutkimus on myös kartoittanut naisten syömiseen liittyvää ajatusmaailmaa ja sen vaikutusta kehonkuvaan, yleensä syventyen naisten taipumuksiin tarkkailla jatkuvasti ruokansa laatua ja rajoittaa sen määrää laihuuden tavoittelemiseksi.
Tämän tutkimuksen kohteena ovat erityisesti amerikkalaiset naisten aikakausilehdet ja niissä esitetyt representaatiot ruoasta osana nykynaisen elämää sekä ruoanlaiton että syömisen näkökulmasta. Tutkimusaineistoksi valittiin yhteensä 100 artikkelia neljän suositun naistenlehden verkkosivuilta, 25 jokaisesta lehdestä. Nämä lehdet ovat Cosmopolitan, Marie Claire, Glamour and Good Housekeeping. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahden tutkimusmenetelmän systemaattisesta sovellutuksesta; analyysin ensimmäisessä vaiheessa aineisto käsiteltiin hyödyntäen Grounded Theory –metodia, jonka jälkeen syvällisemmän pohdinnan tukena käytettiin feminististä kriittistä diskurssianalyysia ja Faircloughin metodia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ruoanlaittoa kotioloissa kuvataan hyvin vähän. Tämän perusteella voidaankin päätellä, että ruoanlaitto aiheena ei kiinnosta lehtien lukijakuntaa kenties sen liiallisen arkipäiväisyyden tai arjesta katoamisen vuoksi. Ne artikkelit, jotka kuvailevat naisten kotiruoanlaittoa esittävät sen osana erityisesti perheellisten naisten elämää tai harrastuksenomaisena kiinnostuksenkohteena. Työelämässä puolestaan naisia kuvataan joko ruoka-alan yrittäjinä tai huippukokkeina. Näille yhteinen ominaisuus on sekoittaa Williamsin (2012) määrittelemän resistentin ja traditionaalisen naiseuden piirteitä, luoden vaikutelman vahvoista ja kilpailuhenkisistä, mutta pehmeitä arvoja korostavista naisista ruokateollisuudessa. Uravalintana ruoanlaittoa kuvataan myös itsensä toteuttamisen kanavana ja yhtenä mahdollisena reittinä amerikkalaisen unelman saavuttamiseksi. Tutkimuksen perusteella naisten syömistä puolestaan oh jaa huoli terveellisyydestä ja elämäntyylin viestiminen ruokatuotemerkkien kuluttamisen avulla. Terveellisyyden alle nivoutuvat mm. käsitteet terveestä ja kauniista kehosta, kehon sisäisestä hyvinvoinnista sekä kohtuullisuudesta. Tietyt ruokatuotteet ja -brändit esitetään myös nonverbaalisina viestiminä, joiden avulla kuluttaja voi ilmaista elämäntyyliään ja statustaan. Monet tuotemerkit kannustavatkin kuluttajia esittelemään tuotteita sosiaalisessa mediassa, näin ollen tuoden hyötyä kuluttajalle kasvaneen imagon muodossa, samalla tukien tuotemerkkien tunnettuuden kasvua.
...
Asiasanat
Feminist Critical Discourse Analysis Cosmopolitan Marie Claire Glamour Good Housekeeping naistenlehdet representaatio syöminen ruoanvalmistus ruoka naiset naisellisuus naiseus naiskuva naiskulttuuri women's magazines representation (mental objects) eating food preparation food women femininity womanhood view of women women's culture
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Be the best version of yourself!" : representations of women, femininity and exercise in Glamour and Brigitte
Partanen, Sanna (2018)Naistenlehtien täydellisyyttä hipovat feminiinisyyden representaatiot ja niiden mahdolliset vaikutukset naisten itsekäsitykseen ovat olleet tutkimuksen kohteena jo muutamia vuosikymmeniä. Yleisimmin tutkimuksen kohteena ... -
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ... -
“I blushed at my own boldness” : representation of the female protagonist in a romantic context in a young adult fantasy novel A Court of Thorns and Roses
Ahonen, Leeni (2019)Nuorten aikuisten kirjallisuus, usein young adult -kirjallisuus, on suosittua myös aikuisten parissa, mutta ennen kaikkea sen tulisi tarjota nuorille mahdollisuuksia samaistua. Nuortenkirjojen romanssit kertovat nuorille ... -
Representations of Taylor Swift in American online entertainment news articles
Lukander, Enni (2022)Diskurssit eli kielenkäyttötavat liittyvät vahvasti siihen, miten ihmiset hahmottavat todellisuutta sekä erilaisia ilmiöitä. Diskurssit siis rakentavat todellisuutta, mutta samaan aikaan niitä ympäröivä sosiaalinen ... -
"How Zelensky uses speech to get what he needs" : Zelensky's representation in three English and American newspapers
Tallbacka, Jaana (2023)Kielen avulla representoidaan ympärillä olevaa maailmaa: kielen kautta rakennetaan diskursseja, jotka kuvastavat ympäröivän yhteiskunnan asenteita, ideologioita ja uskomuksia. Tässä pro gradu- tutkielmassa tutkin Zelenskyin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.