University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajuus ja koulukasvatus muutoksessa : heijastepintana peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten omakuvan ja koulumenestyksen vastaavuus vuosina 2001 ja 2017

Thumbnail
View/Open
1.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nissilä, Arto M.
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkittava ilmiö on ollut oppimisen omistajuus ja siinä oppimisen omakuvan mittarin rakentaminen tukemaan koulumenestystä kognitiivisessa, affektiivisessa ja konatiivisessa tasapainossa. Tutkimukseni olen tieteenfilosofisesti perustanut pragmaattiseen ja instrumentalistiseen näkemykseen tiedon tuottamisesta oppijuudesta ja olen pitäytynyt sosiaalisen konstruktionismin traditioon opettajuuden muutostarkastelussa. Kvantitatiivisesti olen tarkastellut itsearviointikyselyiden (2001 & 2017) välistä muutoskehitystä yhdeksäsluokkalaisten (n = 144) oppimisen omakuvassa ja koulumenestyksessä. Kvalitatiivisesti on ollut keskeistä oppimisen ja opettamisen kuvat sisällönanalyysinä vuosien 1994, 2004 ja 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteista. Minäkuvaan ja itsetuntoon rinnastuvia teoriakäsitteitä olen operationalisoinut oppimisen omakuvassa ja heijastanut niitä yhdeksäsluokkalaisten itsearviointikyselyn avulla arvosanoina mitattuun koulumenestykseen. Olen yhdistänyt oppimisresurssien kestävän käytön ja opettajuuden muutoskehityksen hyvän oppijuuden kehitystarpeisiin. Uudistava opettajuus, tunteiden navigointi ja systeeminen oppimiskäsitys ovat olleet teoreettisena viitekehyksenä oppijan aktiivisen roolin asemoimiseksi tiedon konstruoijana, tuntevana ja tavoitteellisena omassa ympäristössään. Tutkimukseni tarkoitus on ollut esittää oppimisen omakuvan mitattavuus ja sen vaikutus koulumenestykseen ja arvioida opettajuuden muutosta. Faktorianalyysi on testannut mittarin käyttökelpoisuuden ja merkitsevyystestaukset ovat osoittaneet muutoskehityksen. Tyttöjen (n = 64) koulumenestys oli kasvanut poikia (n = 73) enemmän ja poikien koulumenestyksen keskihajonta oli kasvanut tyttöjä enemmän. Muutossuuntaus sukupuolen vaikutuksesta omakuvan vahvuuteen on ollut hiukan toisistaan poikkeavaan suuntaan tyttöjen eduksi. Vuoden 2017 aineiston (n = 80) regressioanalyysissä oppimisen omakuvalla on voitu selittää tyydyttävästi 25 % koulumenestyksen vaihtelusta, kun kasvua on ollut 14 %-yksikköä vuodesta 2001 (n = 57) (p < 0.001). Koulumenestyksen merkitys omakuvaa vahvistavasti kasvoi vuosien välillä (p = 0.15–0.000). Oppimisen omakuvamittari auttaa opettajaa neuvottelemaan oppilaan tavoitteista ja erilaatuisen ohjauksen tarpeesta yhdessä tunnetuen tai kognitiivisen tuen painotuksessa. Tyttöjen ja poikien oppimisen erojen kaventaminen edellyttää oppimisen moninaisuuden edistämistä kulttuurisesti sukupuolittuneista oppimiskäsityksistä luopumalla, yksilöllisen oppimisen omakuvaa tarkastelemalla ja oppijalle ominaisia voimavaroja hyödyntämällä. ...
Keywords
oppijuus omakuva regressioanalyysi faktorianalyysi opintomenestys koulukasvatus opettajuus itsetuntemus arvosanat oppimistyylit itseluottamus minäkuva työtavat opettaja-oppilassuhde lahjakkuus monimuuttujamenetelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810244501

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikkikasvatus lapsen itsetunnon tukena 

    Laihia, Anna (2018)
    Kandidaatintutkielmassani kartoitan, miten musiikinopettaja voi tukea oppilaan itsetunnon kehitystä alakoulussa. Selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen itsetunnon kehitykseen, millaisia ongelmia heikko itsetunto saattaa ...
  • The role of parents' and teachers' child-related competence beliefs in the development of students' self-concept of ability 

    Pesu, Laura (University of Jyväskylä, 2017)
    Individuals’ perceptions about their abilities, that is, self-concepts of abilities, are crucial determinants of academic achievement and education-related choices. The aims of this research were to examine the role ...
  • Peruskoulun oppilasarviointi sekä yleisenä että oppilaan minäkäsitystä koskettavana ilmiönä : 9-luokkalaisten näkemyksiä ja kokemuksia 

    Leinonen, Anne (2000)
  • Moninainen, moniarvoinen, arvoton : määritelmiä koulukurille ja -kuritukselle 1890-luvulta yleiseen oppivelvollisuuteen 

    Tähtinen, Jaana (2015)
    Kansakoulun ideologisella taustalla oli ajatus siitä, että sen oli tarjottava jokaiselle lapselle säätyyn tai sukupuoleen katsomatta samanlainen pohjakoulutus. Aikanaan kansakoululaitos nähtiin radikaalina uudistuksena ja ...
  • Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla 

    Rantanen, Marjanna (2018)
    Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre