Näkökulmia kuvataiteen terapeuttisuuteen : oppilaiden ja kuvataiteilijan kokemuksia
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on ollut tarkastella terapeuttisen kuvataiteen kokemuksia kahden näkökulman kautta. Oppilasaineistossa on keskitytty oppilaiden kokemuksiin kuvataiteesta sekä kuvataidetuntien herättämiin tunteisiin, haastatteluaineiston avulla on haettu näille heijastuspintaa yhden kuvataidekoulussa opettavan kuvataiteilijan havainnoista. Tutkimusmenetelminä on käytetty havainnointia, teemahaastattelua ja kirjoitelmia etnografis-fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuslähestymistavan hengessä. Tutkimusaineistoina ovat toimineet myös kenttämuistiinpanot sekä havainnointi- ja tutkimuspäiväkirja. Havainnointi on tapahtunut perusopetuksen kuvataideluokalla yhden kouluviikon aikana, jolloin tutkimukseen osallistui 18 neljäsluokkalaista oppilasta. Analyysissä aineistosta esiin tulleita kokemuksia on tarkasteltu tutkittavien ilmaisuina ja merkityksenantoina suhteessa terapeuttisen kuvataiteen ilmiöön. Terapeuttisuuden esteiden ja mahdollisuuksien tarkastelussa keskeisenä tutkimustuloksena nousee esiin vastakkainasettelu opettajajohtoisen ja "rajoja rikkovan" opetuksen välillä. Silmiinpistävin yhtäläisyys tuloksissa liittyy riittävän ajan merkitykseen terapeuttisuuden kokemisessa. Terapeuttisuuden mahdollistumista kuvaillaan myös "taiteilijan vapautena", jolloin puhutaan yhtäältä valmiista malleista irtautuvasta opetuksesta ja toisaalta oppilaiden mahdollisuuksista vaikuttaa enemmän itse kuvataiteen toteutustapoihin, tekniikoihin ja aikatauluun. Johtopäätöksenä on, että koulun kuvataideopetuksella on mahdollisuus olla terapeuttista, mutta se vaatii toteutuakseen riittävästi aikaa ja tilaa, sekä opettajalta tietynlaista "terapeuttista pelisilmää".
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
Hallikainen, Maria (2021)Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä ... -
Lupa tulla näkyväksi : kuvataideterapeuttinen toiminta kouluissa
Hautala, Päivi-Maria (Jyväskylän yliopisto, 2008)Kuvataideterapialla voidaan edistää oppimista ja oppilaiden terveyttä. Kuvataideterapian avulla kehittyvät myös oppilaiden visuaaliset taidot, tunteen ilmaisu ja itsetuntemus. Tämän havaitsi Päivi-Maria Hautala tarkastellessaan ... -
"Nämä tunteet on hyvä muistaa" : kirjoittaminen ja vuorovaikutus adoptiolapsen odotusta käsittelevissä blogeissa
Parviainen, Hanna (2009)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tiedekunta – Faculty Humanistinen Laitos – Department Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Tekijä – Author Hanna Parviainen Työn nimi – Title ”Nämä tunteet on hyvä muistaa.” Kirjoittaminen ja ... -
”Me ihmiset ollaan kuitenkin enemmän samanlaisia kuin erilaisia” : ratkaisukeskeisen kuvataideterapian menetelmään perustuva Voimavaraleiri interventiona kuntouttavan työtoiminnan kontekstissa
Ala-Keskinen, Hannele (2020)Tässä tutkielmassa olen tutkinut ratkaisukeskeisen kuvataideterapian menetelmän pohjalta kehittämäni Voimavaraleirin toteutumista kuntouttavan työtoiminnan kontekstissa. Selvitin yhdessä kanssakehittäjien eli kuntouttavasta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.