Sosiaaliset taidot ovat entistä tärkeämpiä työelämässä
Jokinen, J., & Sieppi, A. (2018). Sosiaaliset taidot ovat entistä tärkeämpiä työelämässä. Talous ja yhteiskunta, 46(2), 48-53. http://www.labour.fi/ty/tylehti/ty/ty22018pdf/ty22018JokinenSieppi.pdf
Published in
Talous ja yhteiskuntaDate
2018Copyright
© Kirjoittajat & Palkansaajien tutkimuslaitos, 2018
Teknologiset innovaatiot muovaavat yhä voimakkaammin työmarkkinoita, kun koneet ja robotit ottavat hoidettavakseen työtehtäviä. Osa työelämässä aiemmin vaadituista taidoista vanhentuu tai muuttuu hyödyttömiksi, ja tilalle nousee uusia osaamistarpeita. Eräs oletettavasti korostuva taito on kyky toimia sosiaalisissa tilanteissa. Tuloksemme osoittavatkin, että Suomen työmarkkinoilla viime vuosikymmeninä yhä suurempi osuus työpaikoista on ollut sellaisia, joissa vaaditaan hyviä sosiaalisia valmiuksia. Sosiaalisemmat henkilöt myös tienaavat muita enemmän, ja tämä ansioero on kasvanut entisestään viime vuosina.
Publisher
Palkansaajien tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
1236-7206Keywords
Original source
http://www.labour.fi/ty/tylehti/ty/ty22018pdf/ty22018JokinenSieppi.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28649343
Metadata
Show full item recordCollections
- Kauppakorkeakoulu [1381]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten sosiaalinen toimintakyky
Kannasoja, Sirpa (University of Jyväskylä, 2013) -
The effects of ProVaka and Papilio interventions on children’s behavior and educator feedback : A cluster-randomized controlled trial in early childhood education and care
Heiskanen, Noora; Karhu, Anne; Koivula, Merja; Moisio, Päivi; Savolainen, Hannu; Vauhkonen, Ville; Närhi, Vesa (Suomen varhaiskasvatus, 2024)Evidence-based interventions can develop social and emotional competencies and foster social relationships during early childhood. In this paper, we explored the efficacy, implementation fidelity, and social validity of ... -
Teacher-child interactions as a context for developing social competence in toddler classrooms
Salminen, Jenni; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Laakso, Marja-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)The present study investigates the quality and variability of teacher-child interactions in relation to children’s social competence in Finnish toddler classrooms. The participants included 242 toddlers (114 girls, 128 ... -
Toimiva yhteistyö : työelämän vuorovaikutussuhteet, tiimit ja verkostot
Aira, Annaleena (University of Jyväskylä, 2012) -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013)