”Et jos niinku sinne menee jotenki mestaroimaan niin se ei toimi” : jaettu asiantuntijuus erityisopettajan konsultatiivisessa työssä
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun erityisopettajien käsityksiä konsultoinnista ja sen edellyttämästä asiantuntijuudesta erityisopettajan työssä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten jaettu asiantuntijuus ilmenee konsultoivan erityisopettajan työssä.
Tutkimusaineisto koostui erityisopettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta löydettiin seuraavat kuusi asiantuntijuustyyppiä kuvaamaan erityisopettajien käsityksiä konsultatiivisen työn luonteesta sekä sen vaatimista taidoista: ovensuukonsultti, resurssikonsultti, asiantunteva tietotaitaja, sovitteleva yhteistyötaitaja, reflektoiva ohjaustaitaja sekä ratkaisuhakuinen verkosto-osaaja.
Tutkimus osoitti, että erityisopettajan työn ajatellaan edellyttävän kykyä toteuttaa jaettua asiantuntijuutta moniammatillisen ryhmän kanssa. Erityisopettajat näkivät konsultatiivisen työn koostuvan neljästä keskeisestä ominaisuudesta, jotka liittyivät erityisopettajan substanssiosaamiseen, vuorovaikutustaitoihin, oman työn reflektointiin sekä verkosto-osaamiseen. Lisäksi tutkimuk-sessa havaittiin, että konsultoinnin osuus ja määrä työnkuvassa vaihteli huomattavasti erityisopettajien välillä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä erityisopettajan asiantuntijuutta ja osaamista konsultoivassa työssä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että konsultatiivinen työ vaatii monenlaista asiantuntijuutta, jota myös erityisopettajien perus- ja täydennyskoulutuksen tulisi tarjota. Lisäksi tutkimus antaa viitteitä siitä, että erityisopettajat näkevät konsultoivan työnkuvan ja verkostoyhteistyön tärkeäksi keinoksi kehittää ja edistää erityisopetuksen laatua.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen erityisopettajan asiantuntijuus konsultoivassa työssä
Mäntynen, Veera (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien konsultoivan työn sisältöä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista asiantuntijuutta konsultoivassa työssä tarvitaan sekä miten ... -
Osa-aikainen erityisopetus esiopetuksessa erityisopettajan kertomana
Asikainen, Liisa (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajan toimintaa esiopetuksen osa-aikaisessa erityisopetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisista tekijöistä erityisopettajien työnkuvat muodostuvat, ja ... -
Konsultoivan erityisopettajan työ
Lindborg, Päivi (2008) -
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Kauppila, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ... -
"Tässä työssä ei koskaan voi sanoa, että mä tiedän kaiken ja oon valmis." : kymmenen helsinkiläisen laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa
Paananen, Heli (2014)TIIVISTELMÄ Paananen, Heli. 2014. “Tässä työssä ei koskaan voi sanoa, että mä tiedän kaiken ja oon valmis.” Kymmenen helsinkiläisen laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ...