Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää noin yksivuotiaiden lasten isien asenteita varhaiskasvatuspolitiikkaa kohtaan sekä miten isät arvioivat lapsensa viihtymisen varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyön varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa. Lisäksi selvitettiin, kuinka isän asenteet varhaiskasvatuspoliittisista päätöksistä näkyvät heidän arvioimassaan lapsen viihtymisessä sekä yhteistyössä. Tutkimus perustuu Jyväskylän yliopiston, Tampereen yliopiston ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen yhteistyössä toteuttamaan Tasa-arvon kysymykset lasten päivähoidon, esiopetuksen ja hoidon tukien järjestelmässä (CHILDCARE) -tutkimushankkeeseen (SA 293049).
Tutkimuksen aineisto koostui 252 isän vastauksista, joiden yksi tai useampi lapsi oli jossain varhaiskasvatuksen palvelussa. Aineisto oli osa CHILDCARE - kyselyä, joka oli suunnattu noin yksivuotiaiden lasten vanhemmille vuonna 2016. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin käyttäen hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä.
Tutkimuksen mukaan isien asenteet subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaamisesta olivat myönteisiä, mutta ryhmäkokojen suurentamista kohtaan kriittisiä. Isät arvioivat lapsensa viihtyvän varhaiskasvatuksessa todella hyvin sekä yhteistyön olevan henkilökunnan ja isien välillä kiitettävää. Isien asenteet varhaiskasvatuspolitiikassa tehdyistä päätöksistä eivät olleet yhteydessä lapsen arvioituun viihtymiseen tai yhteistyöhön henkilökunnan kanssa taustatekijät huomioituna. Näin ollen voidaan todeta, että isien asenteet eivät ole yhteydessä heidän näkemyksiinsä lapsen viihtymisestä tai yhteistyöstä, vaikka asenteet politiikkatason päätöksiä kohtaan olivatkin osittain kriittisiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
Alanko, Maria (2018)Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin ... -
Lapsen oikeus tukeen varhaiskasvatuksessa toteutuu vaihtelevasti
Heiskanen, Noora; Viitala, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2021)Lapsella on oikeus saada tarvitsemansa tuki varhaiskasvatuksessa. Tuki voi koostua pedagogisista ja resursseihin liittyvistä rakenteellisista ratkaisuista sekä sisältää yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. ... -
Taidekasvatus varhaiskasvatuksessa
Hasselblatt, Satu (2023)Tässä työssä tutkittiin taidekasvatusosaamista varhaiskasvatuksessa. Lähes jokainen suomalainen lapsi kuuluu varhaiskasvatukseen. Viimeistään esikouluikäisenä varhaiskasvatus tavoittaa kaikki suomalaiset lapset. Taidekasvatus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.