Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä
Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia
teorian ja käytännön tasolla taiteen perusopetuksen piirissä. Keskityn erityisesti
alakouluikäisten, noin 7–12-vuotiaiden oppilaiden kanssa tehtävään
taidekasvatustyöhön tavoitteenani löytää moninaisuuden huomioivia ja luontevia
toimintatapoja jokapäiväiseen opetustyöhön.
Taiteen perusopetus on tavoitteellista mutta samalla harrastuksenomaista.
Sukupuolisensitiivisiä toimintatapoja löytääkseni haastattelin viittä taidekasvattajaa
jotka kaikki työskentelevät lasten ja nuorten parissa. Haastatteluista nousseita teemoja
analysoin tutkielmassani limittäin teorian kanssa. Tutkimukseni teoriapohja on
lapsilähtöisyydessä sekä kriittisessä ja feministisessä pedagogiikassa. Tutkin
sukupuolisensitiivistä taidekasvatusta muun muassa opettajan ennakkoasenteiden,
moninaisuuden tunnistamisen, sukupuolen sekä kielenkäytön kautta.
Vaikka moninaisuuden huomioivat aikomukset saattavat myös latistua tyhjiksi
tavoitelauselmiksi, tutkielmani tuloksena on, että sukupuolisensitiivisiä
toimintatapoja on mahdollista toteuttaa myös käytännössä. Niiden sisäistämisessä
olennaisena näen kasvattajan oman ajatusprosessin, johon liittyy omien
ennakkokäsityksiensä tiedostaminen sekä purkaminen. Stereotypiat ovat yksilöllisen
kohtaamisen tiellä, eikä opetussisältöjä voi muutoinkaan perustaa kaavamaisille
käsityksille. Lapsiin ja nuoriin kannattaa luottaa keskustelijoina ja heidän
toimijuuttaan sekä omaa ajatteluaan on syytä rohkaista. Monet toimivat käytännöt
myös muodostuvat kokemuksen ja toiston kautta. Tärkeää sukupuolisensitiivisessä
taidekasvatuksessa, kuten muussakin opetustyössä on pysyä hereillä ja valppaana
pystyäkseen tarjoamaan arvojensa mukaista opetusta oppilaille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana
Laes, Tuulikki; Juntunen, Marja-Leena; Heimonen, Marja; Kamensky, Hanna; Kivijärvi, Sanna; Nieminen, Kati; Tuovinen, Tuulia; Turpeinen, Isto; Elmgren, Heidi; Linnapuomi, Aura; Korhonen, Outi (Taideyliopisto, 2018) -
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden ja pedagogiikan toimivuus
Tiainen, Heli; Heikkinen, Maami; Kontunen, Kaija; Lavaste, Anna-Elina; Nystén, Leif; Seilo, Marja-Leena; Välitalo, Carita; Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2012) -
Opettajien käsitykset sukupuolitietoisesta opetuksesta ja sukupuolen moninaisuudesta perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Tuokko, Irina (2020)Tutkimuksen keskiössä oli sukupuolitietoinen opetus sekä sukupuolen moninaisuuden huomioiminen opetuksessa osana uudistettua perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (2014). Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.