University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia taiteen perusopetuksen piirissä

Thumbnail
View/Open
2.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Myllyselkä, Piia
Date
2018
Discipline
TaidekasvatusArt Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessani pyrin kartoittamaan sukupuolisensitiivisyyden mahdollisuuksia teorian ja käytännön tasolla taiteen perusopetuksen piirissä. Keskityn erityisesti alakouluikäisten, noin 7–12-vuotiaiden oppilaiden kanssa tehtävään taidekasvatustyöhön tavoitteenani löytää moninaisuuden huomioivia ja luontevia toimintatapoja jokapäiväiseen opetustyöhön. Taiteen perusopetus on tavoitteellista mutta samalla harrastuksenomaista. Sukupuolisensitiivisiä toimintatapoja löytääkseni haastattelin viittä taidekasvattajaa jotka kaikki työskentelevät lasten ja nuorten parissa. Haastatteluista nousseita teemoja analysoin tutkielmassani limittäin teorian kanssa. Tutkimukseni teoriapohja on lapsilähtöisyydessä sekä kriittisessä ja feministisessä pedagogiikassa. Tutkin sukupuolisensitiivistä taidekasvatusta muun muassa opettajan ennakkoasenteiden, moninaisuuden tunnistamisen, sukupuolen sekä kielenkäytön kautta. Vaikka moninaisuuden huomioivat aikomukset saattavat myös latistua tyhjiksi tavoitelauselmiksi, tutkielmani tuloksena on, että sukupuolisensitiivisiä toimintatapoja on mahdollista toteuttaa myös käytännössä. Niiden sisäistämisessä olennaisena näen kasvattajan oman ajatusprosessin, johon liittyy omien ennakkokäsityksiensä tiedostaminen sekä purkaminen. Stereotypiat ovat yksilöllisen kohtaamisen tiellä, eikä opetussisältöjä voi muutoinkaan perustaa kaavamaisille käsityksille. Lapsiin ja nuoriin kannattaa luottaa keskustelijoina ja heidän toimijuuttaan sekä omaa ajatteluaan on syytä rohkaista. Monet toimivat käytännöt myös muodostuvat kokemuksen ja toiston kautta. Tärkeää sukupuolisensitiivisessä taidekasvatuksessa, kuten muussakin opetustyössä on pysyä hereillä ja valppaana pystyäkseen tarjoamaan arvojensa mukaista opetusta oppilaille. ...
Keywords
feministinen pedagogiikka lapsilähtöisyys taiteen perusopetus taidekasvatus sukupuolisensitiivisyys kriittinen pedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810034312

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana 

    Laes, Tuulikki; Juntunen, Marja-Leena; Heimonen, Marja; Kamensky, Hanna; Kivijärvi, Sanna; Nieminen, Kati; Tuovinen, Tuulia; Turpeinen, Isto; Elmgren, Heidi; Linnapuomi, Aura; Korhonen, Outi (Taideyliopisto, 2018)
  • Verryttelytaidetta ja kulttuurisivuja : taiteen perusopetuksen rehtoreiden työn ja taiteen kietoutuminen 

    Väisänen, Leila (2008)
  • Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen 

    Silfverberg, Raija (2011)
    Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ...
  • Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden ja pedagogiikan toimivuus 

    Tiainen, Heli; Heikkinen, Maami; Kontunen, Kaija; Lavaste, Anna-Elina; Nystén, Leif; Seilo, Marja-Leena; Välitalo, Carita; Korkeakoski, Esko (Koulutuksen arviointineuvosto, 2012)
  • Yksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa 

    Nisonen, Ida Elina (2020)
    Tässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre