Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorMäkinen, Milja
dc.contributor.authorRautakorpi, Disa
dc.date.accessioned2018-10-03T06:22:15Z
dc.date.available2018-10-03T06:22:15Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59742
dc.description.abstractTutkimme pulpetitonta luokkaa oppimisympäristönä. Tutkimuksen tavoite oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Millainen oppimisympäristö pulpetiton luokka on ja millaisia erityispiirteitä siinä on löydettävissä? Miten perinteisestä eroavassa tilassa viihdytään? Tutkimuksemme painottuu niihin oppimisympäristön ilmiöihin, jotka tutkimusluokassa nousivat vahvasti esiin, sekä niihin tekijöihin, joiden voidaan ajatella liittyvän koulussa viihtymiseen. Tutkimusta teimme eräässä luokassa, jossa ei ollut pulpetteja. Analysoitavaa materiaalia keräsimme havainnoimalla ja haastattelemalla luokan oppilaat ja opettajan. Lähestymistapa tutkimukseemme oli aineistolähtöinen ja toteutustapana käytimme laadullista sisällönanalyysiä, jonka avulla pystyimme muodostamaan selkeitä kokonaisuuksia aineistosta. Tutkimus on tapaustutkimus, joten sen tulokset eivät välttämättä sellaisinaan ole yleistettävissä. Tuloksista nousi esille neljä teemaa, jotka olivat pulpetittoman luokan tarjoamat erilaiset työskentelytilat, oppilaiden aktiivinen toimijuus sekä pulpetittoman luokan vaikutukset työskentelyrauhaan ja viihtymiseen. Peilasimme tutkimustamme opetussuunnitelman perusteisiin ja huomasimme, että tutkimuksemme perusteella pulpetiton luokka vastaa monin tavoin uudenlaisen oppimisympäristön ja vallalla olevan oppimiskäsityksen vaatimuksiin. Pulpetiton oppimisympäristö vaatii oppilailtaan oma-aloitteisuuden, vastuunottamisen ja yhteistyön taitoja. Se monipuolistaa opetusmenetelmiä ja lisää koulussa viihtymistä. Opettajalla on kuitenkin aina oltava opetussuunnitelman kanssa linjassa olevat pedagogiset perustelut sille, miten hän luokkahuoneen järjestää ja opetusta toteuttaa.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherpulpetiton luokka
dc.titlePulpetittomassa luokassa vaihdetaan paikkaa ja työtapoja : tapaustutkimus pulpetittomasta luokasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201810034310
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetustilat
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright