University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pulpetittomassa luokassa vaihdetaan paikkaa ja työtapoja : tapaustutkimus pulpetittomasta luokasta

Thumbnail
View/Open
424.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkinen, Milja |
Rautakorpi, Disa
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimme pulpetitonta luokkaa oppimisympäristönä. Tutkimuksen tavoite oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Millainen oppimisympäristö pulpetiton luokka on ja millaisia erityispiirteitä siinä on löydettävissä? Miten perinteisestä eroavassa tilassa viihdytään? Tutkimuksemme painottuu niihin oppimisympäristön ilmiöihin, jotka tutkimusluokassa nousivat vahvasti esiin, sekä niihin tekijöihin, joiden voidaan ajatella liittyvän koulussa viihtymiseen. Tutkimusta teimme eräässä luokassa, jossa ei ollut pulpetteja. Analysoitavaa materiaalia keräsimme havainnoimalla ja haastattelemalla luokan oppilaat ja opettajan. Lähestymistapa tutkimukseemme oli aineistolähtöinen ja toteutustapana käytimme laadullista sisällönanalyysiä, jonka avulla pystyimme muodostamaan selkeitä kokonaisuuksia aineistosta. Tutkimus on tapaustutkimus, joten sen tulokset eivät välttämättä sellaisinaan ole yleistettävissä. Tuloksista nousi esille neljä teemaa, jotka olivat pulpetittoman luokan tarjoamat erilaiset työskentelytilat, oppilaiden aktiivinen toimijuus sekä pulpetittoman luokan vaikutukset työskentelyrauhaan ja viihtymiseen. Peilasimme tutkimustamme opetussuunnitelman perusteisiin ja huomasimme, että tutkimuksemme perusteella pulpetiton luokka vastaa monin tavoin uudenlaisen oppimisympäristön ja vallalla olevan oppimiskäsityksen vaatimuksiin. Pulpetiton oppimisympäristö vaatii oppilailtaan oma-aloitteisuuden, vastuunottamisen ja yhteistyön taitoja. Se monipuolistaa opetusmenetelmiä ja lisää koulussa viihtymistä. Opettajalla on kuitenkin aina oltava opetussuunnitelman kanssa linjassa olevat pedagogiset perustelut sille, miten hän luokkahuoneen järjestää ja opetusta toteuttaa. ...
Keywords
pulpetiton luokka opetustilat kouluviihtyvyys oppimisympäristö koulu (ilmiöt)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201810034310

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24971]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin 

    Hujanen, Pirita; Karvinen, Roosa (2015)
    Tutkimus selvittää tapaustutkimuksen keinoin millainen on oppilaiden mielestä viihtyisä oppimisympäristö. Tällä hetkellä koulut elävät murrosvaiheessa, jossa muutoksia tehdään uuden opetussuunnitelman näkökulmasta ja samalla ...
  • "Nyt sulla on elämäsi tilaisuus päästä rakentamaan uutta koulua." : tapaustutkimus uuden koulun suunnittelu- ja rakennusprosessista sekä koulun käyttöönotosta 

    Tiihonen, Essi; Aho, Petra (2020)
    Suomessa on käyty paljon keskustelua uusista kouluista ja niiden toimivuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää fyysisen esteettömyyden huomioimista uuden koulun suunnittelussa, koulun suunnittelu- ja ...
  • Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa 

    Koskinen, Johanna (2018)
    Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ...
  • Kuudennelta luokalta seitsemännelle luokalle - hyppy tuntemattomaan? : tapaustutkimus Nurmijärven yhteiskoulussa 

    Takalampi, Sirpa-Liisa (2001)
  • Design Framework and Principles for Learning Environment Co-Design : Synthesis from Literature and Three Empirical Studies 

    Mäkelä, Tiina; Leinonen, Teemu (MDPI AG, 2021)
    The need for environments conducive to learning and wellbeing has been broadly recognised. Considering particularly learner perceptions in the learning environment design is known to improve both their learning and wellbeing. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre