Viihtyisä oppimisympäristö erään kuudennen luokan oppilaiden silmin
Päivämäärä
2015Tutkimus selvittää tapaustutkimuksen keinoin millainen on oppilaiden mielestä viihtyisä oppimisympäristö. Tällä hetkellä koulut elävät murrosvaiheessa, jossa muutoksia tehdään uuden opetussuunnitelman näkökulmasta ja samalla tulisi pohtia myös oppimisympäristöjen monipuolisuutta suhteessa opetuksen tarpeisiin. Fyysinen oppimisympäristö on puhuttanut paljon myös mediassa ja keskustelua aiheesta käydään sitä kautta useissa kodeissa. Koulun oppimisympäristö ei tarkoita enää lähes identtisiä luokkahuoneita, joista löytyy liitutaulu ja pulpetit jokaiselle oppilaalle. Nykyään saman koulun sisältä voi löytyä useita erilaisia oppimistiloja, joita on mahdollista muunnella monipuolisesti opetustilanteen tarpeiden mukaan.
Vaikka tietynlainen oppimisympäristöjen kehityssuunta on nähtävissä, tiedetään hyvin vähän siitä, millaista oppimisympäristöä oppilaat itse toivovat. Tutkimuksemme syventyy oppilaslähtöisesti aiheeseen ja antaa viitteitä siitä, mitä asioita oppilaat toivoisivat viihtyisän oppimisympäristön osaksi. Tutkimuksessa selvitämme millainen on oppilaiden mielestä viihtyisä fyysinen oppimisympäristö omassa luokassa ja miten heidän toiveet vastaavat nykytilannetta. Lisäksi selvitämme, onko tyttöjen ja poikien ihanneluokissa eroa ja jos on, millaisia erot ovat. Kyseessä on tapaustutkimus, joka toteutettiin Jyväskylän normaalikoulun kuudennessa luokassa keväällä 2015. Aineisto muodostui oppilaiden kuvallisista tutoksista ja niitä täydentävistä sanallisista kertomuksista. Tutkimuksen toteutuksessa on hyödynnetty etnografista lähestymis-tapaa. Keskeisin aineiston analyysitapa oli oppilaiden tuotoksista löytyvien mainintojen teemoittelu ja sen pohjalta tehdyt tulkinnat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tyttöjen ihanneluokassa sisustuksellisilla seikoilla on tärkein rooli viihtymisen kannalta, kun poikien ihanneluokan tärkeimmät asiat liittyvät elektroniikkaan. Kuitenkin ehkä yllättävin tutkimustulos oli, että viihteeseen liittyviä mainintoja tuli vähiten ja että vain kolme oppilasta sijoittaisi omasta luokasta löytyvän pingispöydän myös ihanneluokan osaksi. Melko yllättävää oli myös tulos siitä, että 11 oppilasta pitäisi edelleen perinteiset pulpetit osana ihanneluokkaa ja vain kahdeksan oppilasta poistaisi pulpetit kokonaan. Kuitenkin neljä pulpetit säilyttävää oppilasta korvaisi pulpettien tuolit uudenlaisilla istuimilla, kuten jumppapalloilla tai nojatuoleilla. Oppilaat ovat kuitenkin yksilöitä, joten tulosten monipuolisuus ei ole yllättävää. Oppilaiden ihanneluokkien erilaisuus antaa kuitenkin aihetta pohtia, millaiset tilaratkaisut ovat lopulta käytännöllisimpiä ja tukevat kaikkien oppilaiden viihtyvyyttä koulussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pulpetittomassa luokassa vaihdetaan paikkaa ja työtapoja : tapaustutkimus pulpetittomasta luokasta
Mäkinen, Milja; Rautakorpi, Disa (2018)Tutkimme pulpetitonta luokkaa oppimisympäristönä. Tutkimuksen tavoite oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Millainen oppimisympäristö pulpetiton luokka on ja millaisia erityispiirteitä siinä on löydettävissä? Miten perinteisestä ... -
Ole hiljaa ja osallistu! : pienoisetnografia kuudennen luokan oppilaiden luokkahuonekäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Rantanen, Ulla; Uimonen, Sari (2005) -
"Ei voi aivan pelkästään luokkakuvan ja tikkataulun perusteella antaa numeroita" : kuudennen luokan oppilaiden ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
Jaatinen, Kaisa; Huuha, Jenni (2014)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien ja oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia liikunnan oppi-lasarvioinnista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden ja heidän opettajiensa käsityksiä ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.