dc.contributor.advisor | Marttunen, Miika | |
dc.contributor.author | Veskoniemi, Outi | |
dc.date.accessioned | 2018-10-03T06:13:55Z | |
dc.date.available | 2018-10-03T06:13:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59740 | |
dc.description.abstract | Digitalisaatio mahdollistaa monipuolisten välineiden käytön opetuksessa, mikä tarjoaa uudenlaisia opetusratkaisuja ja oppimateriaaleja vapaan sivistystyön koulutukseen, ja palvelemaan järjestötoimintaa. Esimerkki digitaalisesta ope-tusratkaisusta ja oppimateriaalista on blogi, jonka avulla tehtyä opetuskokeilua tutkimuksessa kuvaillaan.
Tutkimukseen osallistuneet henkilöt ovat eri järjestöjä edustavia järjestötoimijoita, ja tutkimuksessa haluttiin saada tietoa heidän opetuskokeilusta saamistaan kokemuksista, sekä niiden pohjalta syntyneistä ajatuksista ja mielipiteistä. Tutkimuksessa selvitettiin opetusblogiin sisältyvän opetusmateriaalin soveltuvuutta itseopiskeluun, vuorovaikutuksen merkitystä opetusblogin avulla toteutetussa opiskelussa, ryhmätyöskentelyn merkitystä opetusblogin avulla toteutetussa opiskelussa ja opetusblogissa onnistuneita asioita ja kehittämisen kohteita.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja tapaustutkimuksen tutkimusstrategiaa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, minkä lisäksi opetusblogiin kirjoitetut kommentit täydensivät aineistoa soveltuvin osin. Aineisto analysoitiin aineistopohjaista analyysimenetelmää
käyttäen.
Tutkimuksen tuloksien perusteella todetaan, että blogeja voidaan mielekkäällä tavalla hyödyntää opetusratkaisuna ja oppimateriaalina nykyaikaisessa oppimisympäristössä. Blogin avulla voi opiskella itsenäisesti, mutta se mahdollistaa monipuolisesti myös osallistavan toimintakulttuurin toteutumisen. | fi |
dc.format.extent | 89 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | järjestötoimijat | |
dc.title | Järjestötoimijoiden kokemuksia opetusblogin käytöstä vapaan sivistystyön koulutuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201810034305 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | vapaa sivistystyö | |
dc.subject.yso | opetuskokeilut | |
dc.subject.yso | blogit | |
dc.subject.yso | verkkoyhteisöt | |
dc.subject.yso | mediaympäristö | |
dc.subject.yso | teemahaastattelut | |
dc.subject.yso | verkkojulkaisut | |
dc.subject.yso | verkkoviestintä | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |