L’apprentissage de vocabulaire du français chez de jeunes enfants finnophones de 7 à 10 ans
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vieraiden kielten opiskelun aloittamisen siirryttyä toiselle luokalle vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman uudistuksessa aiheutti tarpeen tutkia nuorten lasten vieraiden kielen oppimista. Työn tavoitteena oli tutkia 7-10 vuotiaiden lasten ranskan kielen sanaston oppimista: millä keinoilla lapset oppivat parhaiten. Tutkimus toteutettiin Normaalikoulun alakoulussa Jyväskylässä lukuvuosien 2016–2017 sekä 2017–2018 aikana. Tutkimuksen kohteena toimi kaksi ranskan kielen kerhon ryhmää, joita opetin itse, toista koko lukuvuoden 2016–2017 ajan, toista syyslukukauden 2017. Kerhot kokoontuivat kerran viikossa varsinaisen opetuksen jälkeen ja olivat vapaaehtoisia oppilaille. Tutkimus tehtiin observoimalla oppilaiden kehitystä ja sanaston muistamista sekä luokkatilanteissa että jälkeenpäin oppilaiden vihkoista. Kerhon opettaminen itse mahdollisti erilaisten opetuskokeilujen käyttämisen. Tulokset osoittivat toiminnallisten ja multimodaalisuutta hyväksikäyttävien aktiviteettien edistävän parhaiten sanaston oppimista. Leikillisyys, pelillisyys, musikaalisuus ja visuaalisuus oppimistilanteessa paransivat sekä lähimuistin että pitkäkestoisen muistin oppimista. Myös vertailu muihin kieliin havaittiin helpottavaksi tekijäksi sanan muistamisen kannalta silloin kun ranskankielinen sana muistutti vastaavaa sanaa jossain muussa kielessä. Kuitenkin jos ranskankielinen sana muistutti sanaa muussa kielessä jonka merkitys oli eri, vertailulla oli negatiivisia vaikutuksia muistamiseen, sillä lasten oli helppo yhdistää sana väärään käännökseen. Perinteisemmät tavat opettaa sanastoa kuten pelkkä kääntäminen ranskasta suomeen tuottivat heikompia tuloksia sanojen muistamisessa. Tulokset osoittavat lasten tarpeen vaihtelevalle ja multimodaaliselle opetukselle, joka tarkoittaa sitä, että opettajien pitää etsiä materiaalia muualta kuin oppikirjoista, tai että oppikirjoja täytyy kehittää nykyaikaisemmiksi ja paremmin nuoremmille lapsille sopiviksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Les styles d'apprentissage dans les manuels scolaires de français en Finlande
Ripatti, Heidi (2013)Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa. Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden ... -
L’apprentissage de la langue française hors de la classe : qu’est-ce qui motive les étudiants à utiliser le français à la maison ?
Koivisto, Kerttu (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ovatko ranskaa opiskelevat opiskelijat motivoituneita käyttämään opiskelemaansa kieltä vapaa-ajallaan. Kielen oppimisessa oma-aloitteinen kielen harjoittelu on keskeisessä roolissa. ... -
"Käytän TikTokia korjatakseni kielioppivirheitäni" : les réseaux sociaux comme outil dans l'apprentissage du français
Joenväärä, Helmi (2022)Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on lukiolaisten sosiaalisen median käyttö ranskan kielen opiskelussa. Sosiaalinen media on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuosikymmenen aikana etenkin nuorten parissa, ja uusia alustoja ... -
Analyse d’un roman simplifié pour l’enseignement du français langue étrangère : l’exemple du Naïf aux quarante enfants de Paul Guth
Kinnunen, Kati (2011)Monet meistä haluaisivat lukea vieraskielistä kirjallisuutta, joka on kirjoitettu alkuperäisellä kielellä. Riittämätön kielitaito on kuitenkin usein esteenä lukukokemuksen toteutumiselle. Kirjasarja Facile à lire on tehnyt ... -
La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
Välkki, Iida (2020)Tutkimus käsittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten tehtävien (les activités participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana käsitellään varhaista kielenopettamista (l’enseignement précoce) pääosin ...