Show simple item record

dc.contributor.advisorHuovinen, Erkki
dc.contributor.authorMakkonen, Marja
dc.date.accessioned2018-09-27T06:34:46Z
dc.date.available2018-09-27T06:34:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59705
dc.description.abstractMusiikin aikaansaamia mielikuvia ja musiikin kuulijassa herättämiä tunteita on tutkittu paljon. Lähestyin tutkielmassani musiikkiin liitettäviä mielikuvia hieman eri näkökulmasta kuin näissä tutkimuksissa. Tutkimukseni empiirisen kokeen lähtökohtana oli ulkomusiikillinen inspiraatio (adjektiivi), jonka pohjalta säveltäjä sävelsi sanaa mielestään parhaiten ilmentävän soinnun. Koeasetelmassa 16 sävellysopiskelijaa suoritti kokeen, jossa he sävelsivät viisisävelisiä sointuja valitsemieni adjektiivien pohjalta. Kokeessa käytetyt adjektiivit olivat valoisa, synkkä, rohkea, arka, lämmin, kylmä, vaaraton, uhkaava, terävä, tylsä, rauhallinen ja levoton. Sointujen tuli sisältää viisi eri sävelluokkaa. Muita rajoituksia säveltäjillä ei ollut, vaan he saattoivat sijoittaa sointujen sävelet rekisterillisesti miten korkealle tai matalalle tahansa. Koeasetelmaan kuului myös lyhyt haastattelu, jossa pyysin jokaista säveltäjää kertomaan, mitkä asiat olivat erityisen tärkeitä hänen säveltäessään kutakin adjektiivia ilmentävän soinnun. Analysoin saamaani tutkimusmateriaalia – eli sointuja ja haastatteluaineistoa – musiikkianalyyttisten, kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten menetelmien avulla. Pyrin tutkimukseni avulla selvittämään, millaisia musiikillisia ominaisuuksia säveltäjät liittivät eri adjektiivien pohjalta säveltämiinsä sointuihin ja kuinka nämä piirteet ilmenevät, kun niitä tarkastellaan joukkoluokkaominaisuuksien tasolla? Tärkein tutkimuskysymykseni liittyi kuitenkin eri kvalitatiivisten kategorioiden soinnuissa käytettyihin rekistereihin. Vaikuttivatko adjektiivit, joiden pohjalta soinnut sävellettiin, siihen millaista rekisterillistä asettelua säveltäjät soinnuissa käyttivät? Ja jos vaikuttivat, niin kuinka tärkeä musiikillinen ominaisuus rekisteri on? Tutkimuksessani sävellettyjen sointujen muodostamien kvalitatiivisten kategorioiden (esim. kaikki valoisat soinnut) sisällä ja joidenkin kategorioiden välillä, on havaittavissa samankaltaisuutta verrattaessa sointujen rekisterillistä asettelua, laajuutta sekä joukkoluokkaominaisuuksia eli sointujen intervalliluokkasisältöjä, Huronin konsonanssiarvoja ja sointujen edustamia joukkoluokkia. Tutkimustuloksista on huomattavissa yhtäläisyyttä muun muassa Eitanin ja Timmersin (2009) esittämiin tutkimustuloksiin sävelkorkeuteen liitettävistä metaforista. Saamani tutkimustulokset ovat linjassa myös aiempien sointuhavaintoon keskittyneiden tutkimusten tulosten kanssa (ks. Kuusi 2001, 2002, 2003, 2005, 2010a, 2011; Lahdelma & Eerola 2016b, 2016a, 2015).fi
dc.format.extent113
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersoinnut
dc.subject.otherrekisteri
dc.subject.othersävelluokkajoukkoteoria
dc.subject.otherkonsonanssi
dc.subject.otherdissonanssi
dc.subject.otherulkomusiikilliset mielikuvat
dc.titleMillainen on valoisa sointu? : adjektiivien pohjalta sävellettyjen sointujen joukkoluokkaominaisuudet ja rekisterillinen asettelu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809274258
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysometafora
dc.subject.ysosäveltäminen
dc.subject.ysointervallit
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record