Laskusujuvuuden kehitys ja sukupuolierot alkuopetuksen aikana
Laskusujuvuudella tarkoitetaan peruslaskutoimitusten, kuten yhteen- ja vähennyslaskujen, laskemista tarkasti ja nopeasti, mikä on keskeinen alkuopetuksessa
opittava taito. Aikaisemmissa tutkimuksissa on tullut ilmi, että alkuopetuksessa
opitut taidot ennustavat myöhempää matemaattista suoriutumista ja laskusujuvuutta. Laskusujuvuutta ja sen kehitystä on tutkittu varsin vähän verrattuna lukutaitoon ja sen kehitykseen, vaikka matematiikan taitojen on todettu ennakoivan myöhempää koulumenestystä lukutaitoa enemmän. Tämä tutkimus on tehty
osana FLARE-hanketta (FLuency in Arithmetic REading), jossa seurattiin eräiden
Keski-Suomen kuntien oppilaiden lasku- ja lukutaidon kehitystä alakoulussa.
Tutkittavina oli 195 oppilasta, joiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja mitattiin
kolmena eri mittausajankohtana: ensimmäisen luokan keväänä sekä toisen luokan syksynä ja keväänä. Jokaisena mittausajankohtana oppilaiden tavoitteena oli
laskea kahden minuutin aikana yhteen- ja vähennyslaskuja mahdollisimman tarkasti ja nopeasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli seurata laskusujuvuuden
kehitystä alkuopetuksen aikana. Tutkimuksessa seurattiin erityisesti riskiryhmään kuuluvien lasten kehitystä. Katkaisurajana oli 25 persentiiliä. Lisäksi tutkittiin sukupuolieroja laskusujuvuudessa eri mittausajankohtina. Tulosten mukaan riskiryhmään kuuluvien oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskusujuvuus erosivat ei-riskiryhmän laskusujuvuudesta ensimmäisen luokan kevään ja toisen
luokan kevään välillä ei-riskiryhmän kehittyessä enemmän sekä yhteen- että vähennyslaskuissa. Ensimmäisen luokan keväänä riskiryhmä laski noin puolet vähemmän yhteenlaskuja kuin ei-riskiryhmä. Poikien lukumäärä ei eronnut tyttöjen lukumäärästä tilastollisesti merkitsevästi riskiryhmässä, mutta poikien osuus
oli kuitenkin suurempi tyttöihin verrattuna, esimerkiksi toisen luokan keväänä
riskiryhmään kuului 16 poikaa ja kahdeksan tyttöä. Pojilla oli siis kohonneempi
riski olla riskiryhmässä yhteen- ja vähennyslaskusujuvuudessa. Riskiryhmän oppilailla oli hyvin erilaisia kehityspolkuja yhteen- ja vähennyslaskutaitojen sujuvuuden kehityksessä. Yhteenlaskutaidot olivat riskiryhmässä sujuvampia kuin
vähennyslaskutaidot kaikkina mittausajankohtina. Laskusujuvuuden kehityksen seuranta ja sen haasteisiin puuttuminen varhaisessa vaiheessa on tarpeellista,
sillä matematiikka on kumuloituva oppiaine, minkä takia vankka matemaattinen
pohja on tärkeää. Lisäksi tutkimuksissa on todettu, että heikko laskusujuvuus
ennakoi usein matemaattisia oppimisvaikeuksia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen ja riskiryhmän laskusujuvuuden kehitys peruskoulun 1—3 luokilla : seurantatutkimus
Mälkiä, Tiia; Vihreäsaari, Nea-Leena (2020)Lukujonotaidoilla tarkoitetaan sujuvaa lukujen luettelemisen taitoa ja ne ovat varhainen esitaito laskusujuvuudelle. Laskusujuvuuteen yhteydessä olevien esitaitojen tunnistaminen on tärkeää, sillä laskusujuvuus on ... -
Ensimmäisellä luokalla mitattujen lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Lonkila, Siiri; Törmänen, Iida (2019)Matematiikan oppimisessa keskeinen tavoite on laskusujuvuuden saavuttaminen. Laskusujuvuudella tarkoitetaan nopeutta ja tarkkuuttaa peruslaskutoimituksia, kuten yhteen- ja vähennyslaskuja, laskettaessa. Aiemmissa tutkimuksissa ... -
Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ... -
Luku- ja laskusujuvuuden sekä sukupuolen yhteys taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan
Mäntysaari, Sanna (2019)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten lukusujuvuus ja laskusujuvuus on yhteydessä taitokohtaiseen oppijaminäkuvaan lukijana ja laskijana ja miten yhteys kehittyy 1.-3. luokalla. Lisäksi selvitetään onko sukupuoli ... -
Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
Haapsaari, Sanna (2024)Matemaattiset taidot kehittyvät hierarkkisesti eli tietyssä järjestyksessä edellisen tiedon päälle esim. yhteenlaskutaito kehittyy numeeristentaitojen avulla. Ymmärtääksemme opetuksen suunnittelun kannalta hierakkista ...