dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Syväsalo, Pirjo | |
dc.date.accessioned | 2018-09-24T10:31:42Z | |
dc.date.available | 2018-09-24T10:31:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59632 | |
dc.description.abstract | Lähtökohtana tutkimuksessa toimi luokanopettajan työni kautta saatu omakohtainen kokemukseni kouluikäisten lasten haastavista, tunnetaitoja vaativista tilanteista. Myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 todetaan koululla olevan vastuun muiden muassa oppilaan identiteetin rakentumisessa sekä yhtenä tehtävänä tarjota keinoja ristiriitatilanteiden ratkaisemiseen. Tutkimusaiheena oli taidekuvien herättämät tunteet , ja niistä erityisesti empatian tunne. Tavoitteena oli selvittää, millaisia tunteita kaksi erilaista taidekuvaa herättää oppilaissa sekä voiko taidekuvaa käyttää empatiakasvatuksessa. Teoreettisena taustana tutkimuksessa oli perehtyminen lapsen tunne-elämän kehi- tykseen, tunnetaitoihin sekä empatian ja moraalin tunteiden kehitykseen ja merkitykseen.
Tutkimus sijoittuu kasvatustieteen kentälle sosiaalisten taitojen vahvistamisen ja taidekasvatuksen pedagogiikan osa-alueille. Lähestymistapa on hermeneuttis-fenomenologinen, jossa tulkinnan tarpeen myötä hermeneutiikka tulee mu- kaan fenomenologiseen tutkimukseen. Kahdelta eri oppilasryhmältä kerätty kirjallinen materiaali yhdessä valikoitujen yksilöhaastatteluiden kanssa muodostivat tutkimusaineiston. Aineiston analysointi ja tulkinta tapahtui vaihe vaiheelta soveltaen Giorgin fenomenologista metodia.
Tutkimustulosten mukaan taidekuvat herättivät katsojissaan monenlaisia tunteita. Tutkimukseen osallistuneiden oppilaitten oli helpompi samastua esittävän taiteen kuvaan kuin ei-esittävään. Empatiaa ilmentävät tunteet välittyivät helpommin realistista taidesuuntaa esittävästä kuvasta. Abstrakti kuva herätti monimutkaisempia tunteita ja mielikuvia, joiden tulkinta ei ollut tutkimuksen kannalta yhtä selkeää. | fi |
dc.format.extent | 91 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | ”Tämä kuva herättää minussa paljon tunteita välillä surullisia ja iloisia joskus vihaisiakin.” : taidekuva tunteiden tulkkina | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809244221 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.subject.yso | empatia | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | empatia | |
dc.subject.yso | tunne-elämän kehitys | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |