dc.contributor.author | Sorri, Minna | |
dc.date.accessioned | 2018-09-20T09:31:13Z | |
dc.date.available | 2018-09-20T09:31:13Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Sorri, M. (2018). Heikot pojat ja erinomaiset tytöt – millaista kuvaa tyttö- ja poikalukijoista rakennetaan suomalaisissa uutisteksteissä?. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>9</i>(5). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/heikot-pojat-ja-erinomaiset-tytot-millaista-kuvaa-tytto-ja-poikalukijoista-rakennetaan-suomalaisissa-uutisteksteissa" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/heikot-pojat-ja-erinomaiset-tytot-millaista-kuvaa-tytto-ja-poikalukijoista-rakennetaan-suomalaisissa-uutisteksteissa</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28272010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59601 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tarkastelen, miten suomalaisnuorten lukutaitoa ja lukemista merkityksellistetään sukupuolittuneena ja sukupuolittavana ilmiönä 2000-luvun uutisteksteissä. Artikkeli perustuu pro gradu -tutkielmaani (Sorri 2017), jossa tutkin suomalaisnuorten lukutaidon sukupuolieroa käsitteleviä uutistekstejä vuosilta 2013–2016. 2000-luvulla tehtyjen PISA-tutkimusten myötä tyttöjen ja poikien erilainen lukutaitomenestys on noussut merkittäväksi puheenaiheeksi joukkotiedotusvälineissä. Alan asiantuntijat tarjoavat erilaisia malleja ja syitä poikien epäonnistumiseen ja tyttöjen menestymiseen sekä esittävät lukemisen opetusta koskevia muutosvaatimuksia. Keskustelussa korostuu mustavalkoinen näkemys tyttöjen ja poikien vastakohtaisista lukumieltymyksistä ja -tavoista, vaikka kenties tärkeämpää olisi purkaa lukemiseen liittyviä sukupuolittuneita uskomuksia. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2018/heikot-pojat-ja-erinomaiset-tytot-millaista-kuvaa-tytto-ja-poikalukijoista-rakennetaan-suomalaisissa-uutisteksteissa | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | lukuinto | |
dc.subject.other | representation | |
dc.title | Heikot pojat ja erinomaiset tytöt – millaista kuvaa tyttö- ja poikalukijoista rakennetaan suomalaisissa uutisteksteissä? | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809204187 | |
dc.contributor.laitos | Monikielisen akateemisen viestinnän keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Multilingual Academic Communication | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2018-09-20T09:15:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 5 | |
dc.relation.volume | 9 | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | uutisointi | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5291 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21431 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2445 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1407 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11406 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | D1 | |