Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielma on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on selvittää lasten arkeen kuuluvia tunteita, päivittäisiä toimintoja ja sosiaalisia suhteita sekä niiden yhteyksiä eri perhemuotoihin. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten päivittäisiä tunteita sekä niiden vaihtelua. Tunteista tarkasteltiin iloisuutta, surullisuutta ja kiukkuisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1) yleisesti tunteiden voimakkuutta ja esiintymistä esiopetusviikon aikana 2) onko tunteissa vuorokaudenajasta johtuvaa vaihtelua ja 3) vaikuttaako viikkorytmi tai taustamuuttujat lapsen tunteisiin. Taustamuuttujina tässä tutkimuksessa olivat perheessä tapahtuneet muutokset, vanhemman koulutustausta ja lapsen sukupuoli. Tutkimus toteutettiin kahdella eri paikkakunnalla Suomessa toukokuussa 2016 ja siihen osallistui 21 esiopetusryhmää. Lapset valikoituivat tutkimukseen osallistuneiden esiopetusryhmien mukaan ja heitä oli 211. Lapset täyttivät viikon ajan esiopetuksessa Kisse-mobiilipäiväkirjaa, jossa kysyttiin esiopetuspäivän sujumisesta sekä aamun ja tämän hetken tunteista. Lisäksi vanhemmille lähetettiin esitietolomake, johon vastasi 160 vanhempaa. Tutkimuksessa käytettiin riippuvien otosten t-testiä sekä toistettujen mittausten varianssianalyysiä. Lisäksi testeille tehtiin sensitiivisyysanalyysit Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testillä ja Friedmanin testillä. Kaiken kaikkiaan lapset raportoivat voimakkaampia positiivisia kuin negatiivisia tunteita eikä päiväkotiryhmien välillä ollut merkittäviä eroja lasten tunteiden osalta. Tarkasteltaessa vuorokauden aikoja riippuvien otosten t-testin mukaan lapset olivat surullisempia sekä kiukkuisempia kahtena aamuna kuin päivänä. Viikonpäivistä johtuvaa vaihtelua ei ollut toistettujen mittausten varianssianalyysin mukaan. Taustamuuttujista perheessä tapahtuneet muutokset, lapsen sukupuoli ja vanhemman koulutustausta eivät olleet systemaattisesti yhteydessä lasten kokemiin tunteisiin. Perheen muutosten osalta löydettiin yksi suuntaa antava yhteys aamun surullisuuden kehityskulun ja perheessä tapahtuneiden muutosten välillä. Lapsen sukupuoli oli yhteydessä aamun kiukkuisuuteen, jolloin pojat olivat kiukkuisempia kuin tytöt. Muiden tunteiden osalta sukupuolieroa ei ollut havaittavissa. Vanhemman koulutusaste oli suuntaa antavasti yhteydessä aamun iloisuuden tasoon sekä päivän surullisuuden kehityskulkuun. Kuitenkaan muita yhteyksiä tunteiden ja taustamuuttujien väliltä ei löydetty, joten taustamuuttujat eivät näyttäisi vaikuttavan tässä aineistossa lasten tunteisiin systemaattisesti tai voimakkaasti esiopetuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
Tiainen, Emmi (2021)Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Äidin vanhemmuustyylien yhteydet lapsen psykososiaaliseen hyvinvointiin : koulutustaustan muuntava vaikutus
Lundell, Moona; Naskali, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää äidin vanhemmuustyylien ja lapsen psykososiaalisen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä sekä äidin koulutustaustan muuntavaa vaikutusta näihin yhteyksiin. Äidin vanhemmuustyylejä ... -
Tunteiden siirtyminen vanhempien ja lasten välillä : vanhemman psyykkinen hyvinvointi ja lapsen temperamenttipiirteet tunteiden siirtoon vaikuttavina tekijöinä
Kaila, Suvi (2011)Tutkimuksessa tarkasteltiin viikon mittaisen päiväkirjatutkimuksen avulla positiivisten ja negatiivisten tunteiden siirtymistä edellisestä päivästä seuraavaan päivään vanhempien ja lasten välillä sekä vanhemman psyykkistä ... -
Leikki esiopetuksessa
Kärkkäinen, Anna-Mari (2003)