dc.contributor.advisor | Jokinen, Kimmo | |
dc.contributor.advisor | Oinas, Tomi | |
dc.contributor.author | Pehkonen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2018-09-19T05:33:22Z | |
dc.date.available | 2018-09-19T05:33:22Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59560 | |
dc.description.abstract | Tutkielma on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on selvittää lasten arkeen kuuluvia tunteita, päivittäisiä toimintoja ja sosiaalisia suhteita sekä niiden yhteyksiä eri perhemuotoihin. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten päivittäisiä tunteita sekä niiden vaihtelua. Tunteista tarkasteltiin iloisuutta, surullisuutta ja kiukkuisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1) yleisesti tunteiden voimakkuutta ja esiintymistä esiopetusviikon aikana 2) onko tunteissa vuorokaudenajasta johtuvaa vaihtelua ja 3) vaikuttaako viikkorytmi tai taustamuuttujat lapsen tunteisiin. Taustamuuttujina tässä tutkimuksessa olivat perheessä tapahtuneet muutokset, vanhemman koulutustausta ja lapsen sukupuoli. Tutkimus toteutettiin kahdella eri paikkakunnalla Suomessa toukokuussa 2016 ja siihen osallistui 21 esiopetusryhmää. Lapset valikoituivat tutkimukseen osallistuneiden esiopetusryhmien mukaan ja heitä oli 211. Lapset täyttivät viikon ajan esiopetuksessa Kisse-mobiilipäiväkirjaa, jossa kysyttiin esiopetuspäivän sujumisesta sekä aamun ja tämän hetken tunteista. Lisäksi vanhemmille lähetettiin esitietolomake, johon vastasi 160 vanhempaa. Tutkimuksessa käytettiin riippuvien otosten t-testiä sekä toistettujen mittausten varianssianalyysiä. Lisäksi testeille tehtiin sensitiivisyysanalyysit Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testillä ja Friedmanin testillä. Kaiken kaikkiaan lapset raportoivat voimakkaampia positiivisia kuin negatiivisia tunteita eikä päiväkotiryhmien välillä ollut merkittäviä eroja lasten tunteiden osalta. Tarkasteltaessa vuorokauden aikoja riippuvien otosten t-testin mukaan lapset olivat surullisempia sekä kiukkuisempia kahtena aamuna kuin päivänä. Viikonpäivistä johtuvaa vaihtelua ei ollut toistettujen mittausten varianssianalyysin mukaan. Taustamuuttujista perheessä tapahtuneet muutokset, lapsen sukupuoli ja vanhemman koulutustausta eivät olleet systemaattisesti yhteydessä lasten kokemiin tunteisiin. Perheen muutosten osalta löydettiin yksi suuntaa antava yhteys aamun surullisuuden kehityskulun ja perheessä tapahtuneiden muutosten välillä. Lapsen sukupuoli oli yhteydessä aamun kiukkuisuuteen, jolloin pojat olivat kiukkuisempia kuin tytöt. Muiden tunteiden osalta sukupuolieroa ei ollut havaittavissa. Vanhemman koulutusaste oli suuntaa antavasti yhteydessä aamun iloisuuden tasoon sekä päivän surullisuuden kehityskulkuun. Kuitenkaan muita yhteyksiä tunteiden ja taustamuuttujien väliltä ei löydetty, joten taustamuuttujat eivät näyttäisi vaikuttavan tässä aineistossa lasten tunteisiin systemaattisesti tai voimakkaasti esiopetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 35 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lasten tunteet | |
dc.subject.other | perheen muutokset | |
dc.subject.other | vanhemman koulutustausta | |
dc.subject.other | mobiilipäiväkirja | |
dc.title | Lasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201809194173 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | tunne-elämä | |
dc.subject.yso | esikoululaiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |