Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTaskinen, Sara
dc.contributor.authorPesonen, Pinja
dc.date.accessioned2018-09-19T05:30:16Z
dc.date.available2018-09-19T05:30:16Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59559
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli etsiä mahdollisia taustatekijöitä, jotka vaikuttavat lasten ja nuorten itsearvioidun liikunnan määrän ali- tai yliarvioimiseen. Aineistona käytettiin maanlaajuisen Liikkuva koulu -ohjelman osa-aineistoa vuodelta 2013. Aineisto koostui Suomen yhdeksän eri koulun oppilaiden ActiGraph-mittauksista ja sähköisistä kyselylomakkeista. Mallin vasteeksi muodostettiin muuttuja, joka kuvaa itseraportoidun fyysisen aktiivisuuden ja liikemittarilla mitatun fyysisen aktiivisuuden eroa. Mallin selittäjiksi valittiin sukupuoli, ikä, oppilaan painoluokka, urheiluseuran toimintaan osallistuminen, koettu sosiaalinen asema ja kouluaineiden keskiarvo. Ennen mallin sovittamista, aineiston puuttuvaa tietoa paikattiin moni-imputoinnin avulla. Moni-imputoinnissa yhtä puuttuvaa arvoa kohden imputoidaan useampi eri arvo. Tässä tutkielmassa yhtä puuttuvaa arvoa kohden imputoituja arvoja oli 50. Näin saatiin useampi eri aineisto, joissa havaitut arvot ovat samat, mutta imputoidut arvot vaihtelevat aineistoittain. Sekamalli sovitettiin siis 50 eri aineistolle, jonka jälkeen tulokset yhdistettiin. Sekamalli huomioi sen, että saman koulun oppilaiden ActiGraph-mittaukset saattoivat olla korreloituneita. Tutkielman tuloksena oli, että urheiluseuran toimintaan osallistumisella ja koulumenestyksellä on vaikutusta oman fyysisen aktiivisuuden arvioimiseen. Urheiluseuran toimintaan säännöllisesti osallistuva oppilas arvioi kyselylomakkeessa liikkuvansa enemmän kuin oppilas, joka ei osallistu seuran harjoituksiin. Lisäksi koulussa paremmin pärjäävä oppilas arvioi kyselylomakkeessa liikkuvansa enemmän kuin oppilas, jolla keskiarvo on numeron huonompi. Oppilaat olivat liikemittarilla tehtyjen mittausten perusteella fyysisesti yhtä aktiivisia.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersekamalli
dc.subject.otherkaksitasomalli
dc.subject.otherhierarkkinen lineaarinen regressio
dc.subject.othermoni-imputointi
dc.subject.otherMICE
dc.subject.otherlogistinen regressiomalli
dc.subject.otherordinaalivasteen logistinen regressiomalli
dc.subject.otherennustekeskiarvojen kaltaistus
dc.subject.otherliikunnan mittaaminen
dc.titleMoni-imputoinnin ja sekamallien sovellus Liikkuva koulu -aineistoon : kyselylomakkeella ja mittarilla mitatun liikunnan ero
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809194172
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosMatematiikan ja tilastotieteen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematics and Statisticsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTilastotiedefi
dc.contributor.oppiaineStatisticsen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4043
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysotilastomenetelmät
dc.subject.ysoaktiivisuus
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright