Moni-imputoinnin ja sekamallien sovellus Liikkuva koulu -aineistoon : kyselylomakkeella ja mittarilla mitatun liikunnan ero
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli etsiä mahdollisia taustatekijöitä, jotka vaikuttavat lasten ja nuorten itsearvioidun liikunnan määrän ali- tai yliarvioimiseen. Aineistona käytettiin maanlaajuisen Liikkuva koulu -ohjelman osa-aineistoa vuodelta 2013. Aineisto koostui Suomen yhdeksän eri koulun oppilaiden ActiGraph-mittauksista ja sähköisistä kyselylomakkeista.
Mallin vasteeksi muodostettiin muuttuja, joka kuvaa itseraportoidun fyysisen aktiivisuuden ja liikemittarilla mitatun fyysisen aktiivisuuden eroa. Mallin selittäjiksi valittiin sukupuoli, ikä, oppilaan painoluokka, urheiluseuran toimintaan osallistuminen, koettu sosiaalinen asema ja kouluaineiden keskiarvo.
Ennen mallin sovittamista, aineiston puuttuvaa tietoa paikattiin moni-imputoinnin avulla. Moni-imputoinnissa yhtä puuttuvaa arvoa kohden imputoidaan useampi eri arvo. Tässä tutkielmassa yhtä puuttuvaa arvoa kohden imputoituja arvoja oli 50. Näin saatiin useampi eri aineisto, joissa havaitut arvot ovat samat, mutta imputoidut arvot vaihtelevat aineistoittain. Sekamalli sovitettiin siis 50 eri aineistolle, jonka jälkeen tulokset yhdistettiin. Sekamalli huomioi sen, että saman koulun oppilaiden ActiGraph-mittaukset saattoivat olla korreloituneita.
Tutkielman tuloksena oli, että urheiluseuran toimintaan osallistumisella ja koulumenestyksellä on vaikutusta oman fyysisen aktiivisuuden arvioimiseen. Urheiluseuran toimintaan säännöllisesti osallistuva oppilas arvioi kyselylomakkeessa liikkuvansa enemmän kuin oppilas, joka ei osallistu seuran harjoituksiin. Lisäksi koulussa paremmin pärjäävä oppilas arvioi kyselylomakkeessa liikkuvansa enemmän kuin oppilas, jolla keskiarvo on numeron huonompi. Oppilaat olivat liikemittarilla tehtyjen mittausten perusteella fyysisesti yhtä aktiivisia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
K:n prototyypin ryhmittelymenetelmän ja moni-imputoinnin sovellus työhyvinvointiaineistoon
Ahtinen, Suvi (2020)Tässä tutkielmassa sovelletetaan k:n prototyypin ryhmittelymenetelmää aineistoon, joka perustuu peruskoulun ja toisen asteen oppilaitosten henkilökunnan mielipidekyselyyn omasta työhyvinvoinnistaan. Menetelmä on valittu, ... -
Luokan työrauhaan vaikuttavat tekijät : sekamallin sovellus
Korhonen, Elisa (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella koululuokkien työrauhaan vaikuttavia tekijöitä. Aineistona käytettiin Niilo Mäki Instituutin Prokoulu-projektin tutkimusaineistoa. Vastemuuttujana käytettiin ... -
Polttoaineiden kuluttajahintojen tilastollinen mallintaminen päivä- ja asematasolla
Isoketo, Joonas (2014)Tässä työssä tutkitaan, miten liikennepolttoaineiden, 95E, 98E ja diesel, vähittäishinnat ovat muuttuneet sekä alueellisesti että ajallisesti. Alueellisessa hinnoittelussa tutkitaan erityisesti, mitkä tekijät ovat yhteydessä ... -
Multinomiaalisen logistisen regression sovellus vuoden 2014 EVAn kansalliseen asennetutkimukseen
Paajanen, Teemu (2017)Kun vastemuuttuja on luokiteltu ja siinä on enemmän kuin kaksi luokkaa, niin mallinnusta voidaan tehdä multinomiaalisen logistisen regression avulla. Tämän alaluokka on nominaalinen logistinen regressio ja sitä käytetään, ... -
Logistisen regressiomallin soveltaminen ekologisen tilan ennustamiseen
Lehtonen, Eero (2014)Tutkielmassa on tarkoitus selvittää vesimuodostumien kunnostustarvetta logistisella regressiomallilla. Vaste eli kunnostustarve on muunnos alkuperäisen aineiston viisiportaisesta ekologinen tila -muuttujasta. Haluttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.