Polttoaineiden kuluttajahintojen tilastollinen mallintaminen päivä- ja asematasolla
Tässä työssä tutkitaan, miten liikennepolttoaineiden, 95E, 98E ja diesel, vähittäishinnat ovat muuttuneet sekä alueellisesti että ajallisesti. Alueellisessa hinnoittelussa tutkitaan erityisesti, mitkä tekijät ovat yhteydessä hinnanmuuttamispäätökseen. Lisäksi selvitetään, miten paikallinen hintakilpailu ja aseman oma hintahistoria selittävät tulevia hintoja. Työssä kuvaillaan vielä, onko seutukuntien ja polttoaineketjujen välillä löydettävissä eroavaisuuksia hinnoittelussa. Polttoaineiden hintojen ajallisessa tarkastelussa keskitytään puolestaan tunnistamaan, mitkä tekijät ovat yhteydessä polttoaineiden hintoihin yleisesti.
Aineistona työssä on käytetty suomalaista verkkosivustoa www.polttoaine.net, jossa on kuluttajien ilmoittamia päivittäisiä eri polttoainelaatujen hintoja asemakohtaisesti. Tätä on rikastettu muilla aineistoilla, kuten verotiedoilla, etäisyystiedoilla, kuluttajahinnoilla ja raaka-öljyn maailmanmarkkinahinnoilla. Kaikki tutkielmassa käytettävä aineisto on avointa dataa, joka on siis verkossa vapaasti saatavilla. Tutkimuskysymyksiin haetaan vastauksia tilastollisilla malleilla. Hinnanmuutospäätöksen mallintamisessa
käytetään logistista regressiota, aseman hintojen mallintamisessa käytetään lineaarista regressioanalyysia ja polttoaineiden hintakehitys mallinnettaan autokorrelaatiokorjatuilla regressiomalleilla. Tilastollisena työkaluna käytettiin SAS- ja R-ohjelmistoja.
Tuloksena on, että eniten paikallisessa hinnoittelussa vaikuttaa aseman oma hintahistoria.
Kilpailun vaikutus jää kohtalaiseksi. Yleinen hintakehitys puolestaan on eniten yhteydessä raakaöljyn maailmanmarkkinahintaan ja inflaatiosta johtuvaan aikatrendiin. Suuria seutukuntakohtaisia hintaeroja ei esiinny. Eri polttoainelaatujen hinnoittelu on melko samanlaista, bensiini 98E tosin on kilpailulle joustamattomin. Tutkimuskysymysten malleja voidaan käyttää ennustamiseen. Mallien selitysasteet ja diagnostiikkatarkastelut ovat kohtalaisen hyviä. Analyyseja voitaisiin vielä tarkentaa ja parantaa, jos käytössä olisi tiedot asemien ja jalostajien varastotasoista ja katetavoitteista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Säännöllistämismenetelmät regressioanalyysissä
Jokiniemi, Jaana (1997) -
Moni-imputoinnin ja sekamallien sovellus Liikkuva koulu -aineistoon : kyselylomakkeella ja mittarilla mitatun liikunnan ero
Pesonen, Pinja (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli etsiä mahdollisia taustatekijöitä, jotka vaikuttavat lasten ja nuorten itsearvioidun liikunnan määrän ali- tai yliarvioimiseen. Aineistona käytettiin maanlaajuisen Liikkuva ... -
Luokan työrauhaan vaikuttavat tekijät : sekamallin sovellus
Korhonen, Elisa (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella koululuokkien työrauhaan vaikuttavia tekijöitä. Aineistona käytettiin Niilo Mäki Instituutin Prokoulu-projektin tutkimusaineistoa. Vastemuuttujana käytettiin ... -
Puuttuvuuden mallintaminen FINRISKI-tutkimuksessa
Hirvonen, Elli (2017)Puuttuva tieto on ongelma terveystutkimuksissa, koska tutkimukseen osallistujat ja ei-osallistujat usein eroavat toisistaan. Puuttuvuuden mallintaminen on tärkeää, jotta tuloksia pystyttäisiin korjaamaan ja jatkossa ottamaan ... -
Logistiikkaketjun tilastollinen mallinnus Suomen vaatetuonnissa
Mäenpää, Matti (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.