Luokanopettajien näkemyksiä avoimista oppimisympäristöistä ja yhteisopettajuudesta
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää opettajien näkemyksiä avoimesta oppimisympäristöstä
ja yhteisopettajuudesta sekä avoimen oppimisympäristön
vaikutuksia opetukseen. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena
haastattelemalla neljää luokan opettajaa remontoidun koulun uusissa avoimissa
oppimisympäristöissä. Analyysinä käytettiin sisällönanalyysiä.
Haastatellut opettajat kuvasivat kokemuksien avoimista oppimisympäristöistä
olleen positiivisia ja avoin oppimisympäristö mahdollisti yhteisopettajuuden toteutumista.
Koulukulttuurin muutos ja remontin toteutuminen olivat herättäneet
monenlaisia tunteita, mutta tyytyväisyys toteutuneisiin tiloihin ja opetusmuotoon
oli vallitseva kokemus. Tilan koettiin tuoneen opetukseen uusia mahdollisuuksia.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien näkemyksiä opetus-oppimisprosesseja ja hyvinvointia edistävistä oppimisympäristöistä eri koulutusasteilla
Mäkelä, Tiina; Kankaanranta, Marja; Yada, Takumi; Hyöky, Elma (Kunnallisalan kehittämissäätiö, 2024)Uudenlaisten ja perinteisten opetuksessa käytettävien menetelmien, välineiden ja tilojen vaikutuksesta sekä opettamiseen ja oppimiseen että hyvinvointiin käydään runsaasti keskustelua. Oppimisympäristöjen suunnitteluun ... -
Luokanopettajien kokemukset yhteisopettajuudesta ja sen merkityksestä luokanopettajien työhyvinvoinnille
Kärkkäinen, Piia (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta ja sen merkityksestä heidän työhyvinvoinnilleen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapa oli ... -
Luokanopettajien käsityksiä yhteisopettajuudesta avoimissa oppimistiloissa
Tihinen, Virpi (2019)Avoimet oppimistilat ja yhteisopettajuus ovat kouluympäristössä tuttuja käsitteitä. Uusien koulurakennusten oppimisympäristöt ja oppimistilat ovat muuttuneet paljon aiempiin ympäristöihin verrattuna. Oppimistilojen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Perälä, Niko; Ängeslevä, Pinja (2021)Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ... -
Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta osana kolmiportaista tukea
Kaukola, Pauliina (2019)Tutkielman aiheena oli luokanopettajien ja erityisopettajien toteuttama yhteisopettajuus inklusiivisen koulun ja kolmiportaisen tuen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan ...