dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Saukko, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2018-08-31T10:39:13Z | |
dc.date.available | 2018-08-31T10:39:13Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59403 | |
dc.description.abstract | Ujous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella voi olla. Ujo oppilas on usein vetäytyvä, vähäpuheinen eikä tee itsestään numeroa. Hän kaihtaa näkyväksi tulemista, koska pelkää paljastuvansa tyhmäksi tai taitamattomaksi.
Koska introverttius ja ujous liitetään usein toisiinsa, määrittelen ensin termin introvertti, jonka alakäsitteeksi lasken ujouden. Yksilön persoona ja temperamentti vaikuttavat siihen, miten yksilö kokee maailman, miten reagoi asiohin ja miten hän on vuorovaikutuksessa muihin yksilöihin. Käsittelen tässä tutkielmassa Thomasin ja Chessin (1977), Bussin ja Plominin (1975) sekä Kaganin (1989) temperamenttiteorioita. Temperamentti kuvastaa yksilön ominaista tapaa reagoida asiohin tai tilanteisiin. Teorioista tutkin enemmän niitä temperamenttipiirteitä, jotka mielestäni ovat yhteydessä ujouteen. Rajaan tutkielman koskemaan pelkästään yläkoulua. Murrosikäiset opetuksen kohderyhmänä kiinnostavat minua erityisesti.
Ujos vaikuttaa sosiaalisiin suhteisiin. Mitä sosiaalisilla suhteilla oikeastaan edes tarkoitetaan ja mitä hyvät sosiaaliset taidot ovat? Näihin etsin vastauksia. Lisäksi pohdin, mitä ryhmädynamiikka on ja voiko opettaja esimerkillään saada ujon oppilaan osallistumaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2014 tähtää oppilaiden tasa-arvoiseen kohteluun ja arviointiin. Erilaiset oppijat tulisi ottaa opetuksessa huomioon. Opetussuunnitelmassa on kuitenkin määritelty kullekin oppiaineelle asetetut tavoitteet, jotka täyttyminen täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Tämä saattaa asettaa erilaisten oppijoiden ja tavoitteiden välille ristiriidan, jota voi olla opettajan hankala ratkaista.
Tutkin aihetta kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tarkoituksena on saada laajempi ymmärrys siitä, mitä vaikutuksia ujoudella voi olla oppilaan aktiiviseen toimintaan musiikintunneilla. | fi |
dc.format.extent | 39 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.title | Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201808313990 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | temperamentti | |
dc.subject.yso | ujous | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |