Tekoälyn hyödyntäminen myyntiorganisaation työkaluna
Tekoälyä käytetään tänä päivänä yhä enemmän yrityksissä ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat. Monet erilaiset organisaatiot suunnittelevat lähitulevaisuudessa ottavansa käyttöön tai ovat jo ottaneet käyttöön erilaisia käyttökohteita myyntinsä ja asiakaspalvelunsa tueksi. Näiden tekoälyn tarjoamien teknologioiden käyttö mahdollistaa huomattavia taloudellisia etuja kilpailijoihin nähden, jotka eivät ole vielä tekoälyä hyödyntäneet. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee aiheita, jotka ovat relevantteja organisaatioille sekä asioita ja ongelmia, joita tulee ottaa huomioon tekoälyjärjestelmiä käyttöön otettaessa. Näitä aiheita ovat muun muassa tekoälyyn liittyvät investoinnit ja niihin liittyvät asiat sekä ihmisten ja organisaatioiden sisäinen suhtautuminen tekoälyn kanssa toimimiseen. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja sen tutkimuskysymys on, kuinka tekoälyä voidaan hyödyntää myyntiorganisaation työkaluna. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin etsimällä keskeisimpiä tekoälyyn ja sen myyntiorganisaatioille tarjoamiin mahdollisuuksiin liittyviä lähteitä. Näistä lähteistä saatuja tuloksia pohditaan tutkielmassa niin positiivisista kuin negatiivisistakin näkökulmista myynnin kehittämiselle. Tutkielma tarjoaa kolme erilaista myyntiä, markkinointia ja asiakaspalvelua parantavaa ja tehostavaa konkreettista käyttökohdetta, jotka ovat chatbot, puhetta tunnistava tekoäly sekä informaation hallinta. Nämä käyttökohteet valikoituivat niiden ajankohtaisuuden ja niiden tarjoamien monipuolisten myyntiä kehittävien mahdollisuuksien vuoksi. Näiden käyttökohteiden avulla organisaatiot kykenevät muun muassa tuottamaan personoitua palvelua, kohdennettua markkinointia, räätälöityjä tuotteita ja palveluita, tehostettua asiakaspalvelua sekä nopeutettuja myynti- ja palvelukohtaamisia. Näiden hyötyjen lisäksi yritykset kykenevät muun muassa vähentämään kulujaan esimerkiksi työvoiman suhteen keskittämällä ihmistyötä vaikeampiin aiheisiin, parantamaan tulostaan kehittyneemmän markkinoinnin ja myynnin avulla sekä parantamaan asiakastyytyväisyyttä onnistuneiden vuorovaikutteisten tapahtumien kautta. Negatiivisina lieveilmiöinä organisaatioiden täytyy kuitenkin ottaa huomioon myös asioita, kuten kalliita investointeja pitkällä odotusajalla hyödyn saamiseksi, ongelmia integraation, toimivuuden ja väärien odotusten suhteen sekä työntekijöiden mahdollisen työmoraalin ja –viihtyvyyden laskun näkökulmista. Uusien teknologioiden myötä on huomioon otettava myös asioita jatkuvasti muuttuvien lakien ja säännösten suhteen.
...
Artificial intelligence is used more and more in oraganizations and the opportunities that it provides are almost infinite. Many organizations are planning to use or already use artificial intelligence in their customer service and sales. The use of these AI technologies enable substantial economical advantages compared to rival businesses that haven’t yet adopted the use of AI. This bachelor’s thesis covers subjects that are relevant to organizations such as notes about artificial intelligence investments and subjects that need to be considered when adopting the use of artificial intelligence such as opinions of people about artificial intelligence in general. The thesis is carried out as a literature review and the research question for the thesis is how artificial intelligence can be used as a tool for sales organizations. The literature review was executed by searching different references that are about artificial intelligence and how it can be used to improve sales and customer service of different sales organizations. The results found were considered from both, positive and negative aspects. The bachelor’s thesis provides three usable solutions for organizations to enhance their sales and customer service and describes some main problems and things to consider when using or planning to adopt the use of them. These solutions were chosen because of their topicality and the multiple opportunities they present to sales organizations. These solutions are chatbot, voice recognizing artificial intelligence and data management. With all of these solutions organizations are capable of providing personalized services, targeted marketing, tailored products and services, enhanced customer experiences and accelerated response times. In addition to all of these advantages organizations can benefit from lowered costs by decreasing the number of staff and focusing workforce on more difficult subjects, increased incomes via marketing and sales and better customer satisfaction. As negative side effects organizations still need to consider things such as expensive investments with long-term return of investment, integration, capability and functionality problems, false expectations and lowered morale from customers and employees’. Organizations also have to think about issues concerning laws and regulations that are constantly changing all around the world.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5401]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekoälyn hyödyntäminen yritysmyynnin tukena
Tonteri, Joni (2023)Tekoälyn kehittymisen myötä sen käyttömahdollisuudet liiketoiminnassa ovat kasvaneet huomattavasti. Kuitenkin vielä tänä päivänä läheskään kaikki yritykset eivät osaa hyödyntää tekoälyä liiketoiminnan tukena. Vuonna 2019 ... -
Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelussa
Pasanen, Sara (2023)Tekoäly on viimeisien vuosien aikana ollut yksi päällimmäisistä puheenaiheista teknologia-alalla. Tekoäly on kehittynyt paljon vuosien saatossa, ja sitä käytetään yhä kasvavissa määrin erilaisissa liiketoimintaan liittyvissä ... -
Tekoälyn hyödyntäminen asiakaspalvelussa
Leppänen, Jani (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan tekoälyn hyödyntämistä asiakaspalvelussa. Tavoitteena on tutkia aikaisempien tutkimusten perusteella asiakaspalvelussa käytetyn tekoälyn hyötyjä ja mahdollisia haittoja. Kirjoitelmassa ... -
Tekoälyn hyödyntäminen digitaalisessa markkinoinnissa
Vakoniemi, Ville (2023)Tekoäly on kehittynyt nopeasti viimeisten vuosien aikana ja sitä on alettu hyödyntää useilla eri aloilla, mukaan lukien digitaalisessa markkinoinnissa. Koska tekoälyn hyödyntäminen on digitaalisessa markkinoinnissa vielä ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan asiakaspolulla
Anttila, Jasper (2023)Tekoälyn käyttö ja potentiaali on kasvanut valtavasti tuoden yrityksille monia uusia tapoja vaikuttaa kuluttajiin ja vuorovaikuttaa heidän kanssaan. Tekoälyn ollessa suhteellisen uusi konsepti, kaikilla markkinoijilla ei ...