Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorJäntti, Sami
dc.date.accessioned2018-08-30T06:33:31Z
dc.date.available2018-08-30T06:33:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59387
dc.description.abstractDigitalisaatio on ollut yksi viime vuosikymmenien suurimmista muutosvoimista ja se vaikuttaa kaikilla kulttuurin aloilla. Se yhdistää ennen erillään toimineita kokonaisuuksia yhdeksi isommaksi kokonaisuudeksi saaden aikaan konvergenssin. Mediayritykset ovat siirtäneet entistä enemmän sisältöään digitaalisille alustoille. Tämä murros on johtanut muutoksiin journalismin perusperiaatteissa, sisällöntuotannossa ja liiketoimintamalleissa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää digitalisaation vaikutuksia journalistiseen sisällöntuotantoon printti- ja verkkolehdissä. Lisäksi määriteltiin digitalisaatio, konvergenssi ja journalismi käsitteinä. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena eli se pohjautuu täysin aikaisempiin tutkimuksiin aiheesta, kooten ne yhdeksi kokonaisuudeksi. Tutkimuksista kävi ilmi, että digitalisaatio on vaikuttanut journalismiin moniulotteisesti ja laaja-alaisesti. Sisällöntuotantoon on tullut uusia alustoja ja työkaluja. Tämä tutkielma keskittyy sisällöntuotannon osalta sosiaaliseen mediaan, algoritmeihin ja maksumuureihin sekä niiden määrittelyihin ja vaikutuksiin. Sosiaalinen media on muuttanut lukijat kuluttajista myös sisällöntuottajiksi ja muuttanut lukijoiden ja journalistien kanssakäymisen vastavuoroiseksi. Algoritmit ovat tuoneet omat etunsa sisällöntuotantoon helpottaen yksinkertaisia tehtäviä. Maksumuurit ovat olleet mediayritysten ratkaisu vähentyneisiin tuloihin sisällön rajoittamisen kustannuksella.fi
dc.description.abstractDigitalization has been one of the biggest transforming powers in the last decades and it affects all cultural sectors. It has the power to combine existing units into one, creating convergence. Media companies have started to shift their content more and more to digital platforms. This shift has changed the basic principles, content creation and business models of journalism. The goal of this thesis was to find out how digitalization has affected journalistic content creation in print and digital newspapers. The concepts of digitalization, convergence and journalism were also defined. This thesis was done as a literature review, so it is based entirely on previous studies on the subject, combining them into one. It was found on the studies that the effects of digitalization on journalism were multidimensional and wide-ranging. There is new platforms and tools for content creation. This thesis’ emphasis on content creation are on social media, algorithms and paywalls and in their definitions and effects. Social media has transformed former readers from consumer to content creator and has changed the relationship with readers and journalists into more reciprocal. Algorithms have brought their advantages to content creation with making simple tasks automated. Paywalls are media companies’ solution to decreased revenues at the expense of limiting the content.en
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaalinen journalismi
dc.titleDigitalisaation vaikutukset journalistiseen sisällöntuotantoon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808303970
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysokonvergenssi
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoverkkotoimittajat
dc.subject.ysoverkkojournalismi
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysosisältötuotanto
dc.subject.ysoalgoritmit
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysomedia-ala


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot