University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Millaista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan? : luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille

Thumbnail
View/Open
672.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Aho, Elina |
Möksy, Salla
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksemme tarkastelee luokanopettajien merkityksenantoja tulevaisuuden taidoille sekä sitä, miten opettajien merkityksenannot ilmentävät tulevaisuuden taitojen kehittämistyötä koulussa. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään, miltä koulun ja opettajan tehtävä näyttäytyy tulevaisuuden taitoja ajatellen luokanopettajien merkityksenannoissa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä on käytetty fenomenologis- hermeneuttista lähestymistapaa merkitysten tutkimiseen. Aineisto kerättiin keväällä 2018 teemahaastattelun avulla ja tutkimukseen osallistui seitsemän luokanopettajaa Keski-Suomen alueelta. Aineistoa analysoitiin temaattisella sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että tulevaisuuden taitojen määrittely on opettajalle haastavaa, sillä muutos on ilmiönä jatkuvasti läsnä koulun ja oppilaiden arjessa sekä yleisestikin yhteiskunnassa. Tulokset osoittavat myös, että tulevaisuuden taitoja koskevissa merkityksenannoissa ilmenee jänniteisyyksiä: toisaalta tulevaisuuden taidot ymmärretään koulun arjessa ja opetuksessa irrallisiksi, toisaalta jatkuvasti läsnäoleviksi. Tulevaisuuden taitojen opettamisen taustalla painottuu opettajien henkilökohtainen toimijuus ja ajattelu, eikä koulun tasolla käytävään keskusteluun koeta olevan aikaa. Koulun ja opettajan tehtävä tulevaisuuden tekijöinä on tiedon jäsentäminen, työelämävalmiuksien tarjoaminen ja hyvään elämään kasvattaminen. Tutkimuksemme tulokset ovat aiheesta aiemmin tehtyjen tutkimusten tulosten kanssa osin samansuuntaisia, mutta ne tuovat myös uutta näkökulmaa aiheeseen. Luokanopettajien merkitystenantojen perustella saimme käsitystä siitä, että tulevaisuuden taitoja on vaikea ennustaa, jolloin opettajan omat näkemykset tulevaisuudessa tarvittavista taidoista ovat oleellisia. Opettajat kokevat kehittävänsä työssään tulevaisuuden taitoja, mutta kehittämistyön puutteiden ja haasteiden vuoksi ne eivät ole täysin konkretisoituneet osaksi opettajan ajatusmaailmaa. ...
Keywords
tulevaisuuden taidot merkityksenanto taidot muutos yhteiskuntakehitys yhteiskunta arvot merkitys (filosofia) luokanopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808223903

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23381]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tulevaisuuden yhteiskunnan rakentajat : yhteiskunnallisen opetuksen kansainvälinen tutkimus Suomen näkökulmasta 

    Brunell, Viking; Törmäkangas, Kari (Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto, 2002)
  • Dinosauruksista nykyhetkeen : historian opetus luokanopettajien kuvailemana 

    Heikkinen, Silja (2019)
    Tämän tutkimuksen tehtävänä oli tarkastella, millaisena historian opetus näyttäytyy luokanopettajien kuvailemana. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat historian opetuksen tehtävälle ja ...
  • Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille 

    Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ...
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään? 

    Raustia, Hanna (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaista osaamista lukion opinto-ohjaajat kokevat tarvitsevansa työssään. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä lukioissa työskentelevää opinto-ohjaajaa. Haastattelut ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre