Show simple item record

dc.contributor.advisorPerälä, Piia
dc.contributor.advisorTakala, Arttu
dc.contributor.authorKataja, Joel
dc.date.accessioned2018-08-20T10:58:43Z
dc.date.available2018-08-20T10:58:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59281
dc.description.abstractEuroopan yleinen tietosuoja-asetus astui voimaan 25.5.2018, jonka myötä jokaisen, Euroopan unionin sisällä henkilötietoja käsittelevän yrityksen, tulee noudattaa asetuksessa määrättyjä vaatimuksia. Asetuksen tarkoituksena on yhtenäistää lainsäädäntö Euroopan unionin sisällä sekä lisätä oikeuksia yksilöille. Merkittävin ero uuden tietosuoja-asetuksen ja sitä edeltäneen tietosuojadirektiivin välillä ovat sanktiot. Yritykselle voi koitua sanktioita, jos se ei noudata asetuksessa määrättyjä vaatimuksia. Sanktiot voivat olla jopa 20 miljoonaa euroa tai 4% yrityksen vuosittaisesta globaalista liikevaihdosta. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, joka käsitteli yleisen tietosuoja-asetuksen keskeisimpiä muutoksia henkilötietojen käsittelyyn sekä mahdollisia vaikutuksia yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin. Tutkielman tarkoituksena oli selventää yrityksille yleisen tietosuoja-asetuksen keskeisimpiä vaatimuksia ja niiden mahdollisia vaikutuksia yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin. Tutkielmassa yleisen tietosuoja-asetuksen keskeisimpiä muutoksia pohdittiin asiakkuudenhallintajärjestelmän kehityksen elinkaaren eri vaiheissa. Tutkielmassa selvisi, että yleinen tietosuoja-asetus voi aiheuttaa suuria muutoksia yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin. Tärkeätä on, että yritys on tietoinen yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimuksista ja valmiina muokkaamaan toimintojaan asetuksen vaatimusten mukaisiksi.fi
dc.description.abstractThe General Data Protection Regulation entered into force on May 25, 2018, with which every company which is handling personal data inside the European Union has to comply according to the requirements set out in the regulation. The purpose of the regulation is to harmonize legislation in the European Union and to improve the rights of individuals. The most significant difference between the new data protection regulation and the previous data protection directive is the sanctions. Companies can get sanctions if they do not comply with the requirements of the regulation. Sanctions can be up to 20 million EUR or 4% of the company's annual global turnover. This study was carried out in a literature review dealing with the General Data Protection Regulation, and its most important changes to the processing of personal data and the potential impact on corporate customer relationship management systems (CRM). The aim of the thesis was to clarify the key requirements of the General Data Protection Regulation and its possible impact on corporate CRMs. In the thesis, the most important changes which came along with the new General Data Protection Regulation were discussed at various stages from the point of view of the lifecycle development of CRM systems. The thesis revealed that the General Data Protection Regulation could cause major changes to companies’ customer relationship management systems. It is important that companies are aware of the requirements of the General Data Protection Regulation and ready to adapt its operations in accordance with the requirements.en
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.subject.otherEuroopan unionin yleinen tietosuoja-asetus
dc.subject.otherGeneral Data Protection Regulation
dc.subject.otherGDPR
dc.subject.otherasiakkuudenhallintajärjestelmä
dc.subject.othercustomer relationship management
dc.subject.otherCRM
dc.titleEU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutukset yritysten asiakkuudenhallintajärjestelmiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808203874
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysohenkilötiedot
dc.subject.ysohenkilötietolaki
dc.subject.ysoasiakastiedot
dc.subject.ysoasiakkuudenhallinta
dc.subject.ysotietosuoja
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record