Oppijaminäkuvan kehitys, ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen sekä opettajan, vanhempien ja vertaisten antama tuki alakoulussa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan oppijaminäkuvan kehitystä alakoulun ensimmäiseltä luokalta kuudennelle luokalle. Lisäksi tutkittiin, onko oppijaminäkuvan kehitys erilaista tytöillä ja pojilla, sekä vaikuttaako ensimmäisellä luokalla mitattu ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen oppijaminäkuvan kehitykseen. Lopuksi tarkasteltiin vielä sitä, ovatko ulospäinsuuntautuvat ongelmat ensimmäisellä luokalla sekä oppilaan kouluarvosanat sekä opettajalta, vanhemmilta ja vertaisilta saatu tuki kuudennella luokalla yhteydessä kuudennen luokan oppijaminäkuvaan.
Tutkimus oli osa laajempaa Alkuportaat-tutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui yksilöseurantaan osallistuneista oppilaista, joita oli yhteensä 351 (154 tyttöä, 197 poikaa). Tilastollisina menetelminä käytettiin toistomittausten varianssianalyysia ja hierarkkista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat, että sekä lukemisen ja kirjoittamisen että matematiikan oppijaminäkuva muuttui kielteisemmäksi alakoulun aikana. Sukupuoli sekä ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen eivät vaikuttaneet oppijaminäkuvan kehitykseen. Tuloksista kävi myös ilmi, että oppilaan saamat arvosanat ja ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä omaavilla oppilailla arvosanat sekä vertaisten tuki selittivät kuudennen luokan oppijaminäkuvan vaihtelua. Aikuisten on siis syytä kiinnittää huomiota ongelmakäyttäytymistä omaavien oppilaiden vertaissuhteisiin, sillä parhaimmillaan ne voivat tukea myös positiivisen oppijaminäkuvan muodostumista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
Vanas, Lotta (2015)Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä ... -
Vanhempien ja opettajien lapsen taitoja koskevien uskomusten yhteydet lapsen oppijaminäkuvan kehitykseen : väitöskirja
Pesu, Laura (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Koulunkäynti on merkittävä osa lasten elämää. Lapset viettävät koulussa suuren osan arkipäivistään, ja näin ollen monet heidän kokemuksistaan liittyvät koulumaailmaan. Sen lisäksi, että koulussa opitaan uusia taitoja, ... -
Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ... -
Opettaja-oppilassuhteen laadun yhteys 4. -luokkalaisen oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa
Lokka, Lotta (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettaja-oppilassuhteen laadun yhteyttä oppilaan oppijaminäkuvaan matematiikassa sekä lukemisessa ja kirjoittamisessa. Opettaja-oppilassuhteen laatua tutkittiin lämpimyyden ... -
Opettajan ohjaustyylin yhteys 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan
Pihlajamaa, Riikka (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajan käyttämä ohjaustyyli on yhteydessä 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan. Lisäksi selvitettiin, onko opettajan ...