dc.contributor.advisor | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.advisor | Vasalampi, Kati | |
dc.contributor.author | Laitinen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2018-08-08T06:49:55Z | |
dc.date.available | 2018-08-08T06:49:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59150 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan oppijaminäkuvan kehitystä alakoulun ensimmäiseltä luokalta kuudennelle luokalle. Lisäksi tutkittiin, onko oppijaminäkuvan kehitys erilaista tytöillä ja pojilla, sekä vaikuttaako ensimmäisellä luokalla mitattu ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen oppijaminäkuvan kehitykseen. Lopuksi tarkasteltiin vielä sitä, ovatko ulospäinsuuntautuvat ongelmat ensimmäisellä luokalla sekä oppilaan kouluarvosanat sekä opettajalta, vanhemmilta ja vertaisilta saatu tuki kuudennella luokalla yhteydessä kuudennen luokan oppijaminäkuvaan.
Tutkimus oli osa laajempaa Alkuportaat-tutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui yksilöseurantaan osallistuneista oppilaista, joita oli yhteensä 351 (154 tyttöä, 197 poikaa). Tilastollisina menetelminä käytettiin toistomittausten varianssianalyysia ja hierarkkista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat, että sekä lukemisen ja kirjoittamisen että matematiikan oppijaminäkuva muuttui kielteisemmäksi alakoulun aikana. Sukupuoli sekä ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen eivät vaikuttaneet oppijaminäkuvan kehitykseen. Tuloksista kävi myös ilmi, että oppilaan saamat arvosanat ja ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä omaavilla oppilailla arvosanat sekä vertaisten tuki selittivät kuudennen luokan oppijaminäkuvan vaihtelua. Aikuisten on siis syytä kiinnittää huomiota ongelmakäyttäytymistä omaavien oppilaiden vertaissuhteisiin, sillä parhaimmillaan ne voivat tukea myös positiivisen oppijaminäkuvan muodostumista. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | oppijaminäkuva | |
dc.subject.other | ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen | |
dc.subject.other | opettajan tuki | |
dc.subject.other | vanhempien tuki | |
dc.title | Oppijaminäkuvan kehitys, ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen sekä opettajan, vanhempien ja vertaisten antama tuki alakoulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201808083787 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | vertaistuki | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |