Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.authorHaapio, Heidi
dc.date.accessioned2018-08-02T07:48:58Z
dc.date.available2018-08-02T07:48:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59083
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia arvon tyyppejä nousee esiin, kun asiakkaat tarkastelevat S-ryhmän Omat ostot –järjestelmästä heistä kerättyä ostotietoa, joka on omadataa. Omadatalla tarkoitettiin tässä tutkielmassa yrityksen asiakkaistaan keräämää tietoa, jonka yritys antaa takaisin asiakkaille valmiiksi personoidussa, analysoidussa ja visualisoidussa muodossa. Arvonluomista lähestyttiin siitä näkökulmasta, että arvo syntyy käytön aikana arvon yhteisluomisen prosessissa. Arvoja tarkasteltiin Holbrookin arvotypologian kautta. Aikaisempaa tutkimusta omadatasta löytyi varsin vähän. Useimmat tutkimukset keskittyivät siihen, millaista omadataa on olemassa ja mihin tietoja on mahdollista käyttää. Lisäksi aiemmin on tutkittu sitä, miten asiakkaat itse keräävät itsestään tietoa esimerkiksi aktiivisuusrannekkeilla. Tämä tutkimus puolestaan selvitti, millaista arvoa syntyy tai tuhoutuu, kun asiakkaat tarkastelevat omia ostotietojaan. Tutkielmassa selvisi, että omadataa tarkastelemalla syntyi tai tuhoutui kuusi erilaista arvoa: leikkisyys, reflektointi, oppiminen, arjen helppous, avoimuus ja yksityisyys. Näistä kaikki muut koettiin sekä myönteisenä että kielteisenä, vain yksityisyys nousi esiin ainoastaan kielteisenä arvona. Holbrookin typologiaan sovellettuna myönteiset arvotyypit olivat pääasiassa aktiivisia ja kielteiset taas reaktiivisia. Lisäksi arvot olivat suurimmaksi osaksi itsestä lähtöisin olevia, jolloin asiakas saa itselleen arvoa. Arvon todettiin syntyvän käytön yhteydessä. Asiakas saa arvoa vain, jos hän itse haluaa käyttää järjestelmää ja tarkastelee sieltä saatavaa omadataa. Jos taas asiakas ei ole kiinnostunut käyttämään järjestelmää tai kokee, että sieltä saava tieto on turhaa, ei arvoa synny.fi
dc.format.extent94
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheromadata
dc.subject.otherarvon yhteisluominen
dc.title"On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808023719
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoarvo
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysodata
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot