Kieliystävät-toiminta Vaasan varhaiskasvatuksessa - Språkvännernas verksamhet inom småbarnspedagogiken i Vasa
Raunio, M. & Antila, N. (2018).Kieliystävät-toiminta Vaasan varhaiskasvatuksessa – Språkvännernas verksamhet inom småbarnspedagogiken i Vasa.. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (4). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/kieliystavat-toiminta-vaasan-varhaiskasvatuksessa-sprakvannernas-verksamhet-inom-smabarnspedagogiken-i-vasa
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2018
Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa on vuodesta 2016 toteutettu
Kieliystävät-toimintaa. Kieliystävät-toiminnassa maistellaan lapsiryhmän
kotikieliä arjen tilanteissa. Toimintaa ohjaa varhaiskasvatuksen henkilöstö
omassa lapsiryhmässään. Kieliystävät-toiminta alkoi opetus- ja
kulttuuriministeriön myöntämällä hankerahoituksella pilottitoimintana.
Kieliystävät on nyt kahden vuoden jälkeen kirjattu uuteen Vaasan kaupungin
varhaiskasvatussuunnitelmaan, joka koskee kaupungin kaikkia
varhaiskasvatusmuotoja: päiväkoteja, perhepäivähoitoa, avointa
varhaiskasvatusta ja leikkitoimintaa. | Språkvännernas verksamhet har
utnyttjats som stöd för den pedagogiska verksamheten inom
småbarnspedagogiken i Vasa sedan år 2016. Verksamheten går ut på att man i
olika vardagssituationer tillsammans med barnen smakar på de olika hemspråk
som finns representerade i gruppen. Språkvännerna började som ett projekt
med pilotgruppsverksamhet finansierat av Undervisnings- och kulturministeriet.
Nu, efter två års verksamhet, har det språkberikade programmet som
Språkvännerna innebär, blivit inskrivet i Vasa stads nya lokala plan för
småbarnspedagogik, som omfattar alla verksamhetsformer inom stadens
småbarnspedagogik: daghem, familjedagvård, öppet daghem och
lekverksamhet.
...
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/kieliystavat-toiminta-vaasan-varhaiskasvatuksessa-sprakvannernas-verksamhet-inom-smabarnspedagogiken-i-vasaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielirikasteinen varhaiskasvatus ja toinen kotimainen kieli avaimina kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen
Hansell, Katri; Palojärvi, Anu; Björklund, Siv; Pärkkä, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Globalisoituneessa maailmassa monikielisyys näkyy yhä enemmän myös suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tämä luo haasteita, mutta samalla myös mahdollisuuksia pohtia, miten Suomen kahta kansalliskieltä voidaan hyödyntää ... -
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 toimeenpanon arviointi : varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönotto ja sisällöt
Repo, Laura; Paananen, Maiju; Mattila, Virpi; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eskelinen, Mervi; Gammelgård, Lillemor; Ulvinen, Jyri; Hjelt, Hanna; Marjanen, Jukka (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2018) -
Varhaiskasvattajien suhtautuminen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) käyttöönottoon
Sairanen, Kaisa; Mörsky, Emmi (2019)Suomessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Vasun) käyttöönotto (2016) on suhteellisen tuore asia, josta ei ole tehty vielä juurikaan tutkimusta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat ... -
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitys pedagogiselle toiminnalle alle kolmevuotiaiden ryhmissä
Pesonen, Anu (2021)Tutkielma selvitti lapsen varhaiskasvatussuunnitelman merkitystä päiväkodissa alle kolmevuotiaiden ryhmissä pedagogisessa suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Toiseksi tutkielma selvitti pedagogisen dokumentoinnin ... -
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinta ja merkitys pedagogisessa tiimityössä
Mäkelä, Anne (2019)Tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen opettajien ja lastenhoitajien käsityksiä lasten varhaiskasvatussuunnitelmien (vasu) laadinnan toteutumisesta ja lapsen vasun merkityksestä pedagogisessa tiimityössä. Tarkoituksena ...