Kieliystävät-toiminta Vaasan varhaiskasvatuksessa - Språkvännernas verksamhet inom småbarnspedagogiken i Vasa
Raunio, M. & Antila, N. (2018).Kieliystävät-toiminta Vaasan varhaiskasvatuksessa – Språkvännernas verksamhet inom småbarnspedagogiken i Vasa.. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (4). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/kieliystavat-toiminta-vaasan-varhaiskasvatuksessa-sprakvannernas-verksamhet-inom-smabarnspedagogiken-i-vasa
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2018
Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa on vuodesta 2016 toteutettu
Kieliystävät-toimintaa. Kieliystävät-toiminnassa maistellaan lapsiryhmän
kotikieliä arjen tilanteissa. Toimintaa ohjaa varhaiskasvatuksen henkilöstö
omassa lapsiryhmässään. Kieliystävät-toiminta alkoi opetus- ja
kulttuuriministeriön myöntämällä hankerahoituksella pilottitoimintana.
Kieliystävät on nyt kahden vuoden jälkeen kirjattu uuteen Vaasan kaupungin
varhaiskasvatussuunnitelmaan, joka koskee kaupungin kaikkia
varhaiskasvatusmuotoja: päiväkoteja, perhepäivähoitoa, avointa
varhaiskasvatusta ja leikkitoimintaa. | Språkvännernas verksamhet har
utnyttjats som stöd för den pedagogiska verksamheten inom
småbarnspedagogiken i Vasa sedan år 2016. Verksamheten går ut på att man i
olika vardagssituationer tillsammans med barnen smakar på de olika hemspråk
som finns representerade i gruppen. Språkvännerna började som ett projekt
med pilotgruppsverksamhet finansierat av Undervisnings- och kulturministeriet.
Nu, efter två års verksamhet, har det språkberikade programmet som
Språkvännerna innebär, blivit inskrivet i Vasa stads nya lokala plan för
småbarnspedagogik, som omfattar alla verksamhetsformer inom stadens
småbarnspedagogik: daghem, familjedagvård, öppet daghem och
lekverksamhet.
...


Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-kesakuu-2018/kieliystavat-toiminta-vaasan-varhaiskasvatuksessa-sprakvannernas-verksamhet-inom-smabarnspedagogiken-i-vasaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielirikasteinen varhaiskasvatus ja toinen kotimainen kieli avaimina kielitietoisuuteen ja monikielisyyteen
Hansell, Katri; Palojärvi, Anu; Björklund, Siv; Pärkkä, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Globalisoituneessa maailmassa monikielisyys näkyy yhä enemmän myös suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tämä luo haasteita, mutta samalla myös mahdollisuuksia pohtia, miten Suomen kahta kansalliskieltä voidaan hyödyntää ... -
Varhaiskasvattajien suhtautuminen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) käyttöönottoon
Sairanen, Kaisa; Mörsky, Emmi (2019)Suomessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Vasun) käyttöönotto (2016) on suhteellisen tuore asia, josta ei ole tehty vielä juurikaan tutkimusta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvattajat ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä ja niiden vaikutuksesta ammatti-identiteettiin
Kemppainen, Kaisa (2019)Tutkin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä eli varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatus- laista ja työehtosopimuksista, ja niiden vaikutuksesta varhaiskasvatuksen ... -
”Lapsen tulee saada leikkiä ja oppia asioita niin kuin hänelle on luontaisinta” : seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
Muittari, Anna-Maria (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin varhaiskasvattajien kokemuksia seikkailukasvatuksen toteuttamisesta päiväkodin ja esikoulun arjessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä seikkailukasvatuksella tarkoitetaan ... -
Varhaiskasvatuksessa Suomi liputtaa vanhempien vaikutusmahdollisuuksien puolesta
Alasuutari, Maarit (Toinen Aatos Oy, 2022)Suomi on aktiivisesti mukana varhaiskasvatuspalvelujen kansainvälisessä kehittämisyhteistyössä. Tämän myötä kumppanuusajattelu on noussut myös meillä vanhempien ja varhaiskasvattajien yhteistyön perustaksi. Nyt uudet ...