Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAuvinen, Tommi
dc.contributor.authorMikkonen, Maria
dc.date.accessioned2018-07-02T06:01:35Z
dc.date.available2018-07-02T06:01:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58811
dc.description.abstractTämän Pro gradun tavoite on tutkia kustannustietoisuuden vaikutusta organisaation strategian merkityksellistämisessä. Kustannustietoisuudella tarkoitetaan ilmiötä, jonka kautta voidaan paremmin ymmärtää organisaation toimien taloudellisia vaikutuksia. Kustannustietoisuutta tukevat johdon laskentatoimen järjestelmät. Mitä enemmän luvut ovat organisaatiossa pinnalla, sitä kustannustietoisempi organisaatio yleensä on. Luvut voivat auttaa myös strategian merkityksellistämisessä. Strategian merkityksellistämisellä tarkoitetaan oman työn ymmärtämistä osana organisaation strategian toteuttamista ja strategian kokemista toimintaa ohjaavana. Tutkimuksen kohdeorganisaatio on OP Ryhmä, joka on Suomen suurin finanssialan toimija. Tutkimuksen aineisto koostuu 17 teemahaastattelusta eri organisaatiotasoilta. Haastattelut teemoiteltiin ja analysoitiin sisältöanalyysin keinoin. Aineiston keräämisen aikana OP Ryhmän strategiaksi oli kiteytynyt ”Paras pankki”, jossa paras viittaa sekä markkinaosuuteen että asiakastyytyväisyyteen ja ilmapiiriin. Strategiasta nousee myös kannattavan kasvun ja tehokkuuden vaatimus. Kustannustietoisuutta OP Ryhmässä lisäävät strategiasta johdetut numeeriset tavoitteet, raportointi- ja palautejärjestelmät sekä kannustimet. Nämä auttavat myös organisaation strategian merkityksellistämisessä. Tutkimuksen päätulos on, että asiat, jotka lisäävät kustannustietoisuutta organisaatiossa tukevat myös organisaation strategian merkityksellistämistä. Vaikutus voidaan nähdä myös toiseen suuntaan, eli organisaation strategian merkityksellistyminen tukee kustannustietoisuuden kehittymistä. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten pankkitoimialan digitalisaatio vaikuttaa organisaation kustannustietoisuuteen, ja miten digitalisaation avulla voi mahdollisesti lisätä organisaation kustannustietoisuutta.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkustannustietoisuus
dc.subject.othermerkityksellistäminen
dc.subject.otherOP Ryhmä
dc.subject.otherSALP
dc.titleKustannustietoisuus ja strategian merkityksellistäminen suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201807023436
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysopankit
dc.subject.ysostrategia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot