University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Strategian merkityksellistäminen esihenkilöiden strategiadiskursseissa : "operatiiviset toimet syö strategiaa aamupalaksi"

Icon
961.0 Kb

Authors
Koivuniemi, Jutta
Date
2022
Discipline
AikuiskasvatusAdult Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin, strategiatutkimuksen ja merkityksellistämisen teoriataustaan. Kiinnostus kohdistuu strategian toteuttamisen diskursseihin työkäytännöissä, strategian herättämiin tunteisiin ja ammatillisen identiteetin uudelleen neuvotteluun strategiaprosessissa. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata strategian merkityksellistämistä (sensemaking) työorganisaatiossa. Merkityksellistämistä lähestytään tutkimuksessa diskursiivisesti, jolloin strategia ymmärretään sosiaalisessa toiminnassa vuorovaikutuksen kautta rakentuvana ilmiönä. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä pienryhmäkeskusteluotteesta, jotka oli valittu Tunto2-tutkimushankkeen aineistosta. Kriittisen diskurssianalyysin keinoin paikannettiin strategiadiskursseja, joissa esihenkilöt merkityksellistivät strategiaa omassa työssään. Strategia herätti voimakkaita sekä negatiivisia että positiivisia tunteita. Strategia kuvattiin yhtäältä arjen toimintaa jäykistävänä ylemmän johdon luo muksena, toisaalta sille rakentui merkityksiä yksilön ja tiimin työkäytännöissä, työyhteisöön sitouttamisessa ja ammatillisen identiteetin uudelleen neuvottelussa. Diskurssit ilmensivät strategian merkityksellistämisen prosessia, jotka saivat tukea tutkimuksen teoriataustassa esitetyistä merkityksellistämisen malleista. ...
Keywords
strategian merkityksellistäminen strategi strategiadiskurssi diskurssianalyysi strategiat diskurssi ammatti-identiteetti esihenkilöt yritysstrategiat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206093187

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Ollaan vähän jokaisen suon mutkassa käsillä haromassa" : keskijohdon esimiesten diskurssit johtajuudesta ja ammatillisista identiteeteistä 

    Vainionpää, Mirva (2018)
    Tämän tutkimuksen keskeisenä ilmiönä tarkastellaan diskursiivisen lähestymistavan avulla, miten julkisella sektorilla työskentelevät keskijohdon esimiehet puhuvat ja sanallistavat omaa johtajuuttaan ja ammatillisia ...
  • Akateemisten työntekijöiden diskurssit, identiteetit ja toimijuus yhdistyneessä Tampereen yliopistossa 

    Vasama, Teemu (2022)
    Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyivät vuonna 2019. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä yhdistymisprosessista tarkastelemalla sitä akateemisten työntekijöiden näkökulmasta ...
  • Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life 

    Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013)
  • Finnish Military Officer Identities and Micro-Political Resistance 

    Kouri, Suvi (SAGE Publications, 2022)
    Drawing on the concept of micro-political resistance, this article presents an empirical analysis of how officers of the Finnish Defence Forces challenge, resist, and reinforce the collective military identities constructed ...
  • Dialogic Tensions in Pre-Service Subject Teachers’ Identity Negotiations 

    Arvaja, Maarit; Sarja, Anneli (Routledge, Taylor & Francis Group, 2021)
    This study explores how five pre-service subject teachers from different disciplines made sense of and characterized their teacher identity after completing their yearlong pedagogical studies. Leaning on the Bakhtinian ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre