Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaili Välimaa, Arja Piirainen
dc.contributor.authorJokinen, Katriina
dc.date.accessioned2018-06-29T06:51:01Z
dc.date.available2018-06-29T06:51:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58785
dc.description.abstractJokinen, K. 2018. Vapaan sivistystyön andragogisten opettajien opetukselliset näkemykset. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, fysioterapian pro gradu -tutkielma, 53 s., 5 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vapaan sivistystyön andragogista opettajuutta. Tutkimuskysymyksinä olivat, 1. onko vapaan sivistystyön opettajan iällä, koulutustaustalla, työkokemuksella ja opetustaustalla yhteyttä opettajan asenteisiin ja opetuksellisiin näkemyksiin sekä 2. mitkä andragogiset osa-alueet painottuvat andragogisen vapaan sivistystyön opettajan työssä. Lisäksi selvitettiin onko suomalaisten ja yhdysvaltalaisten andragogoisten osaamisfaktoreiden välillä eroa. Tutkimusaineisto kerättiin Suomen vapaan sivistystyön opettajilta (n=759) sähköisellä 45 väittämän IPI- (Instructional Perspectives Inventory) kyselylomakkeella (Henschke 1989), vuonna 2016. Tutkimukseen vastasi 109 (vastausprosentti 14,4%) vapaan sivistystyön opettajaa, jotka arvioivat opetuksellisia näkemyksiään ja opetuksellisia asenteitaan 4-portaisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin kahdessa vaiheessa, ensimmäisessä vaiheessa alkuperäisen kyselylomakkeen mukaisilla faktoreilla, jolloin faktorit nimettiin yhdysvaltalaisiksi faktoreiksi. Toisessa vaiheessa aineisto analysoitiin uudestaan ja saatu informaatio tiivistettiin faktorianalyysillä pakotetusti seitsemään faktoriin 1. opettajan empatia oppijoita kohtaan, 2. opettajan turhautuminen, 3. opettaja luottaa oppijoihin ja rohkaisee heitä, 4. opetusmenetelmät, 5. opetustekniikat, 6. opettajakeskeinen opettaminen ja 7. opettaja sitouttaa oppijat tavoitteisiin. Nämä faktorit nimettiin suomalaisiksi faktoreiksi erottautumaan alkuperäisistä faktoreista. Faktoreiden eri osa-alueita verrattiin toisiinsa niiden keskiarvotulosten perusteella. Opettajien koulutustaustaa, ikää, työ- ja opetuskokemusta suhteessa faktoreihin tutkittiin Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla. Tämän jälkeen, otoskoon pienuuden vuoksi, taustamuuttujien yhteyksiä verrattiin opettajuuden eri osa-alueisiin korrelaatiokertoimien avulla. Suomalaisilla andragogeilla ikä ja työkokemus olivat yhteydessä siihen, että mitä vanhempi opettajan oli ja mitä enemmän hänellä oli työkokemusta, sitä empaattisempi hän oli oppijoita kohtaan. Suomalaisten faktoreiden osa-alueista painottui eniten opettajan ”luottamus oppijoita kohtaan” ja vähiten ”opettajan turhautuminen oppijoihin”. Vastaavasti yhdysvaltalaisten faktoreiden osa-alueista painottui eniten ”opettajan luottamus oppijoihin” ja vähiten ”opettajan välinpitämättömyys oppijoita kohtaan”. Yhdysvaltalaisista faktoreista tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat opettajan ikä ja työkokemus. Mitä vanhempi ja mitä pidempi työkokemus opettajalla oli, sitä empaattisempi hän oli ja sitä enemmän hän luotti oppijoihin ja piti heitä ainutlaatuisina. Suomalaisten faktoreiden taustamuuttujien vertailussa ikä ja työkokemus olivat yhteydessä opettajan empaattisuuteen ja siihen kuinka hän luotti oppijoihin. Yhdysvaltalaisten faktoreiden taustamuuttujien vertailussa ikä ja koulutustausta olivat yhteydessä opettajan empaattisuuteen ja luottamukseen oppijoita kohtaan sekä miten ainutlaatuisena hän piti oppijoita. Vanhempien opettajien luottamus ja empatia oppijoita kohtaan painottui sekä suomalaisten että yhdysvaltalaisten faktoreiden mukaan opettajan työssä. Faktoreiden taustamuuttujien tarkastelu osoitti suomalaisen ja yhdysvaltalaisen koulutuskulttuurin erot. Suomalaisessa kulttuurissa arvostetaan työn kautta saatua ammattitaitoa ja yhdysvalloissa iän tuomaa varmuutta työssä.fi
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the andragogy of teachers who work in the field of liberal adult education. The research questions were whether there is any connection between the age, educational background, work experience and teaching experience to their attitudes and educational views, and also, which areas of andragogy are prominent in the work of liberal adult educators. Furthermore, the differences in the educational views of andragogical liberal adult educators in Finland and the USA were studied. The data was gathered in 2016 from the liberal adult educators (n=759) using electronical Instructional Perspective Inventory questionnaire (Henschke 1989). 109 liberal adult educators answered the questionnaire (Responcerate14.4%), the educators evaluated their educational views and attitudes using a questionnaire with 4 Stages/grades. The data was analyzed in two different phases. In the first phase analyze was made with the factors used in the original questionnaire. The original factors were named as the American factors. In the second phase the data was analyzed again and the gathered information was summarized with the factor analysis method into seven factors. Seven factors were derived from the data using factor analysis 1. empathy of the educator towards the students 2. frustration of the educator 3. educator trusts the students and encourages the students 4. methods of teaching 5. techniques of teaching 6. teacher centered-teaching 7. teacher committed student to the Goals. These seven factors were named as Finnish factors to deviate from the original factors. The different factors were also compared by their mean measurements. The educators educational background, age, work experience and teacher experience compared to the factors were studied by Pearson correlation multipliers. Then, because of limited sample size, the comparison of the background variables in relation to educational fields was measured by correlation multipliers. Among the Finnish andragologists age and work experience were associated to educator’s empathy. The educators with more age and more work experience were the most empathic to their students. Among the Finnish factors the most prominent was educators trust the student and the least prominent was frustration of the educator. Among the American factors the most prominent was educator trusts the students” and the least prominent was indifference of the educator. The most prominent indicators in the American factors were the age of the educator and work experience in relation to how much the educator trusted the students, how much empathy the educator expressed towards the students and how unique the educator regarded the students. In the Finnish background variable factors the age and the work experience were related to educator’s empathy and how the educator trusted the students. In the American background variable factors the age and the educator’s educational history in relation to how much the educator trusted the students, how much empathy the educator expressed towards the students and how unique the educator regarded the students. The data shows that educator’s trust and empathy expressed towards the students were most prominent among the older educators in the both Finnish and American factors. The factor analysis of the background variables proved the differences between the Finnish and the American educational cultures. In the Finnish culture, the professional skill is valued, as in the USA, the confidence gained with age in the work was valued most. Key words: liberal adult education, andragogy, adult teacher, lifelong learningen
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheraikuisopettaja
dc.subject.otherandragogia
dc.titleVapaan sivistystyön andragogisten opettajien opetukselliset näkemykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806293411
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50422
dc.subject.ysoopetustilanne
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovapaa sivistystyö
dc.subject.ysofaktorianalyysi
dc.subject.ysoaikuiskoulutus
dc.subject.ysosivistys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot