Discussing acts of violence in the classroom : a teacher's perspective
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu –työssä tarkastelen eri väkivallan tekojen käsittelyä luokkahuoneessa opettajan näkökulmasta. Tämä työ on luonteeltaan kirjallisuuskatsaus, jossa eri tutkimuskirjallisuuteen perustuen esittelen erilaisia toimintaohjeita kouluille ja opettajille kriisitilanteissa. Tämän tutkielman kohderyhmänä ovat 12-19 –vuotiaiden oppilaiden opettajat, erityisesti kieltenopettajat, sillä yläkoulussa ja lukiossa oppilailla on useimmiten ryhmänohjaaja, joka voi olla minkä tahansa aineen opettaja.
Aluksi käyn läpi kriisien ja väkivallan eri muotoja keskittyen erityisesti väkivaltaiseen ekstremismiin ja terrorismiin. Selvitän esimerkiksi, miten eri lähteissä kuvaillaan terroristiryhmien rekrytointikeinoja ja terroristien mahdollisia motiiveja. Kappaleessa 3 esittelen tutkimuksia opettajista jotka ovat käsitelleet väkivaltaisia tapahtumia oppilaidensa kanssa eri tavoin, esimerkiksi USA:n vuoden 2001 9/11 –iskujen jälkeen. Tämän jälkeen tuon esiin materiaaleja, joissa tarkastellaan radikalisoitumisen ja väkivaltaisen ekstremismin ehkäisemistä kouluissa. Keskityn erityisesti Suomen, Yhdistyneen Kuningaskunnan sekä Yhdysvaltojen väkivaltaisen ekstremismin ehkäisystrategioihin ja -ohjelmiin, sekä aiheesta julkaistuihin materiaalipaketteihin opettajille. Keskustelen myös mahdollisesta luokkahuoneessa esiintyvästä vihapuheesta ja kiusaamisesta sekä mahdollisista väkivaltaiseen ekstremismiin liittyvistä varoitusmerkeistä oppilaissa.
Kappaleessa 5 esittelen eri lähteistä koostettuja toimintaohjeita opettajille miten toimia käsitellessä väkivallan tekoja luokkahuoneessa, millaista toimintaa tulisi välttää ja mitkä ovat mahdollisia eettisiä ja ammatillisia ongelmakohtia. Esittelen myös kriisisuunnitelmaohjeita perustuen Suomen Opetushallituksen ohjeistuksiin. Kappaleen lopussa keskustelen käytännön esimerkkinä elokuun 2017 Turun puukotustapauksesta Suomessa. Tähän liittyen analysoin kahden eri kunnan lähettämiä toimintaohjeita alueidensa kouluille.
Lopuksi yhteenvedossa tuon ilmi opettajiin kohdistuvan tutkimuksen lisäyksen tärkeyttä. Tutkielmaa tehdessä kävi ilmi, että opettajien reaktioita väkivaltaan, kuten esimerkiksi kouluampumisiin tai terrorismiin, on tutkittu suhteellisen vähän. Kuitenkaan opettajien merkitystä ja tärkeyttä kouluyhteisössä ei kukaan voi kiistää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Väkivaltainen ekstremismi Suomessa 2010-luvulla : sisäministeriön näkökulma Suomen sisäisestä turvallisuudesta
Keinänen, Anna-Kaisa (2020)Tutkimuksen tehtävänä on esitellä väkivaltaista ekstremististä toimintaa Suomessa 2010-luvun aikana. Tarkoituksena on selvittää, mitä väkivaltaisia ekstremistisiä toimijoita Suomessa on tunnistettu ja onko liikehdintä ... -
Right-wing Extremism in the Nordic Countries : Analysing Threat Assessments by the Security Police
Kyllönen, Katri-Maaria; Kotonen, Tommi (Edward Elgar, 2024)The right-wing extremism (RWE) milieu in the Nordic region is arguably becoming increasingly transnational in nature. Nordic groups, networks, and individuals have been inspired by global narratives and have followed their ... -
Proscribing the Nordic Resistance Movement in Finland: Analyzing the Process and its Outcome
Kotonen, Tommi (German Institute on Radicalization and De-radicalization Studies GIRDS, 2021)The Nordic Resistance Movement (NRM) was banned in Finland in 2020 after a court process lasting more than two and half years. This article details how effective the ban has been and how the organization has adapted to the ... -
Making Communication Strategy Choices in a Fast Evolving Crisis Situation—Results from a Table-Top Discussion on an Anthrax Scenario
Ruggiero, Aino (M D P I AG, 2016)This paper aims at clarifying a timely topic of how communication strategy choices are made in evolving, complex crises, such as those caused by terrorism involving chemical, biological, radiological, or nuclear (CBRN) ... -
Classroom-based physical activity and teachers’ instructions on students’ movement in conventional classrooms and open learning spaces
Hartikainen, Jani; Haapala, Eero A.; Poikkeus, Anna-Maija; Sääkslahti, Arja; Laukkanen, Arto; Gao, Ying; Finni, Taija (Springer, 2023)As a result of educational reforms in many countries, including Finland, new or renovated comprehensive schools have increasingly begun to incorporate open and flexible designs and principles. Multipurpose and adaptable ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.