Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna
Yrjänä, Marko. 2018. Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa - Historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna. Kasvatustieteen pro
gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 96 sivua liitteineen.
Tämän tutkimuksen aiheena on oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa. Parhaimmillaan vieraskielinen opetus on enemmän kuin kielen opetuksen rikastamisen keino. Kun opetus toteutetaan integroiden sisältöä, vuorovaikutusta, ajattelua ja kulttuuria, se tuottaa hyviä tuloksia myös sisältöjen, ajattelun ja affektien suhteen. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sisältöosaamisen ja
ajattelun kehittymistä sekä näihin vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimukseen osallistui 20 kuudennen luokan oppilasta keskikokoisesta
peruskoulusta, ja heidän osaamistaan mitattiin ennen englanninkielistä historian opintojaksoa ja sen jälkeen. Keskeisenä mittarina toimi esseevastausten arviointi SOLO-taksonomian avulla. Taustatietoina toimivat itsearviot kielellisestä
osaamisesta ja kielen käytöstä, englannin ja historian arvosanat sekä Likert-
tyyppisellä kyselyllä mitattu opiskeluasenne.
Opintojakson aikana oppilaiden osaaminen kehittyi selvästi, suurimmalla
osalla merkittävästi tai erittäin merkittävästi. Yhteyksiä taustatekijöihin pystyttiin aineistosta osoittamaan heikosti. Englannin arvosana vaikutti erityisesti
lähtötasoon, historian arvosana taas heikommin päätöstasoon, ja asenne erityi-
sesti parhaiten menestyneiden oppilaiden tuloksiin. Kaikkiaan luokan osaamista voidaan pitää tavanomaisena, kielitaitoa hyvänä ja asenteita positiivisina.
Johtopäätöksenä oppilaat kehittyivät tiedoiltaan ja taidoiltaan, mutta heidän kehityksensä ei ollut huipputasoa yksiselitteisesti vieraskielisen opetuksen
vuoksi. Taustatekijöiden ja erilaisten osaamistasojen tarkastelu vaatisi lisätutkimusta suuremmalla otoksella. Suurempi merkittävyys on tutkimuksessa käytetyllä mittarilla, Suomessa vain vähän tunnetulla SOLO-taksonomialla.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Välikielen kehitys vieraskielisessä opetuksessa : tutkimus muutoksista insinööriopiskelijoiden englannin kieliopin hallinnassa
Rauto, Eeva (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2003) -
Suullisen testauksen hyödyntäminen vieraskielisessä opetuksessa
Suutarinen, Risto (2013)Suullista vuorovaikutusta pidetään merkittävänä tekijänä kielenoppimisessa. Etenkin vieraskielisen opetuksen eli CLIL-opetuksen saralla oppilaiden puheen tuottaminen nähdään tärkeänä osana oppimista sekä tiedonrakentamista. Tämän ... -
Kulttuurienvälisen tietoisuuden ja kieliasenteiden kehittyminen CLIL-opetuksessa : retrospektiivinen tarkastelu
Roiha, Anssi; Sommier, Mélodine (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2018)CLIL (Content and Language Integrated Learning) has been claimed to create a positive attitude towards languages and language learning in general and to raise intercultural awareness. The studies on the topics have however ... -
Käänteinen oppiminen ja teknologiset apuvälineet peruskoulun yläluokkien ja lukion matematiikan opetuksessa
Avikainen, Erika (2022)Tutkielma kokoaa yhteen tuloksia, joita on saatu käänteisen oppimisen sovelluksista peruskoulussa ja lukiossa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkastelussa on painotettu opetusteknologian hyödyntämistä. ... -
Kulttuurienvälisen kompetenssin kehittäminen luokanopettajakoulutuksessa : kolmen oppimisen mallin kautta tarkasteltuna
Puolamäki, Deniz (2021)Suomeen kohdistuvalle maahanmuutolle on ollut tunnusomaista aina 1990-luvulta alkaen tämän maahanmuuton monimuotoistuminen. Näiltä suomalaisessa peruskoulussa toimivilta opettajilta vaaditaankin uudenlaisten opettajuuteen ...